Pojkar får mer stödresurser än flickor

Pojkar med behov av stöd får mer pengar i Uppsalas skolor än flickor med samma typ av behov, enligt en kartläggning. Miljöpartiet kräver nu att skolornas resursfördelningsmodell görs om.

Uppsala2006-09-22 00:00
Bara en fjärdedel av de pengar som används för barn med särskilda behov i skolan går till flickor. En kartläggning i tre skolområden i Uppsala under förra hösten går igenom hur resursteamets pengar användes.
- Det återspeglar en övervikt åt pojkarna, säger Erik Berglund, samordnande chef för resursteamen.
I de tre skolområdena fick 518 barn stöd bland annat i form av assistent, små undervisningsgrupper eller resursskola. Tre fjärdedelar av alla som fick stöd var pojkar.
— Nu vill sätta oss ned och titta — handlar det om en sned fördelning? Handlar det om att vi inte ser de flickor som behöver stöd? säger Erik Berglund.
Kartläggningen gjordes efter en skrivelse från miljöpartisten Rickard Almgren som sitter i barn- och ungdomsnämnden. På tisdagen var kartläggningen uppe som ett ärende i nämnden. Miljöpartiet vill att skolornas hela resursfördelningsmodell görs om.
— Jag tycker att det pekar på att något är snett i systemet, säger Rickard Almgren.

Något sådant förslag stöder inte den övriga majoriteten, med socialdemokraterna i spetsen. Däremot fattades beslut om att följa upp kartläggningen och utöka den. Nämnden vill också få en närmare beskrivning av hur situationen ser ut för flickor i skolan i dag.
Resursteamen får omkring 60 procent av det så kallade strukturbidraget, pengar som går till skolorna utifrån sammansättningen av elever. Resten av strukturbidraget bestämmer varje skola över. Hur de insatserna fördelas mellan pojkar och flickor har inte undersökts.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!