Ljudsignalerna vid järnvägsspåret på Danmarksgatan i Boländernas industriområde har stått och låtit under tisdagskvällen och onsdagen. Det rejäla och lite skärande ljudet har hörts på långt håll i området av folk på väg till jobbet.
Ljudsignalen ska varna när det kommer tåg. Men det var fem år sedan det körde ett tåg här. Rälsen är i dag igenväxt på flera ställen med en massa buskage.
Fram till 2019 ska spåret ha använts för transporter till och från Vattenfalls värmeverk som ligger i nära anslutning till spåret. Därefter har det stått mer eller mindre outnyttjat.
UNT var på plats vid spåret och pratade med en del förbipasserande samt människor som jobbar i lokaler i nära anslutning till järnvägsspåret.
– Även fast vi har hörselkåpor när vi jobbar här i bilverkstaden så låter det en hel del från våra maskiner. Sedan går man ut för att ta lite luft och då hör man det där jobbiga ljudet från järnvägen, säger en bilmekaniker.
Hos Vattenfall som ansvarar för spåret är beskedet att man ska undersöka varför ljudsignalen är i gång och varnar för att tåg är på väg.
Det har inte skett transporter på länge, men ändå behåller ni spåret?
– Tidigare använde vi spåret när vi fick transporter med briketter och träpellets till värmeverket. I dag sker i stället transporterna via lastbil. Men oavsett det vill vi behålla möjligheten att nyttja spåret i fall att något händer, säger Johan Siilakka, utvecklingschef på Vattenfall i Uppsala.