I slutet av mars invigs den förnyade butiken. En av de stora nyheterna är den nya jordsatsningen. Tidigare har butiken haft en mindre utegård för jordförsäljning, men nu byggs en drive-in.
– Vi vill göra det så smidigt som möjligt för kunden. Istället för att köra en fullastad vagn genom butiken kan man nu lägga jordsäckarna direkt i bakluckan, säger butikschefen Linda Nyman.
Intresset för odling har växt sedan pandemin, och trenden ser ut att hålla i sig, enligt henne. Många väljer att odla mer hemma, både för miljöns skull och som en trygghet i oroliga tider.
Camilla Lindström, avdelningschef på Plantagen, menar att självförsörjning och inomhusväxter är något som lockar allt fler.
– Att kunna gå ut på balkongen och plocka sina egna kryddor eller tomater är en vardagslyx som många uppskattar. Vi ser även ett stort intresse för stora inomhusväxter och varierade bladfärger, säger Camilla Lindström.
Kunden Susanne Karlsson väntar utanför Plantagen tio minuter innan butiken öppnar en fredagsmorgon. Hon blir glad när hon hör om expansionen.
– Det är kul att de växer, men jag tycker om när det finns mer inredningsvaror, säger hon.
Butikschefen Linda Nyman förstår efterfrågan.
– Vi satsar nu mer på möbler igen, säger hon.
Plantagen i Boländerna är den första butiken i Sverige när kedjan etablerade sig här för 24 år sedan. Nu är butiken en av de största i landet.