Två nya broar planeras i centrala Uppsala

Det kan bli två nya broar över Fyrisån i centrala Uppsala. Den första kan börja byggas redan inom ett år.

Redan nästa höst kan bygget börja för en gång- och cykelbro i Vretgränds förlängning.

Redan nästa höst kan bygget börja för en gång- och cykelbro i Vretgränds förlängning.

Foto: Johan Heimer

Uppsala2025-01-16 05:00

Nyheten i korthet

  • Två nya broar planeras över Fyrisån i centrala Uppsala för att skapa mer plats för gående och cyklister.
  • Den första bron kan börja byggas redan nästa höst och kommer att vara en del av ett nytt cykelstråk från centralstationen mot Akademiska sjukhuset.
  • Den andra bron, mellan Klostergatan och Rosénparken, är ännu inte formellt beslutad men är prioriterad politiskt och kan vara på plats till 2029.

Temat för "Plan för innerstaden", som är det nya namnet på kommunens innerstadsstrategi, är "stadsliv i mänsklig skala". Det innebär mer plats för gående och cyklister i den centrala staden.

Bland annat finns planer på två nya broar över Fyrisån som ska göra det lättare att gå och cykla över ån.

undefined
Karin Åkerblom säger att man prioriterar gående och cyklister i centrala Uppsala. Och för att göra det lättare att gå och cykla i stan planeras två nya broar över Fyrisån.

Redan i den förra innerstadsstrategin fanns en idé om en ny spång över Fyrisån i höjd med Klostergatan och Rosénparken, som ligger mellan Upplandsmuseet och Saluhallen.

– Det är ett sätt att få ett bättre gångstråk mot de historiska delarna av Uppsala, med Domkyrkan och Gustavianum. Det är annars lätt att man som Uppsalabo blir lite hemmablind för de stora sevärdheterna i stan, säger Karin Åkerblom, stadsplanerare med ansvar för att uppdatera innerstadsstrategin.

undefined
Mellan Gotlands nation och Rosénparken kan det bli en ny bro över Fyrisån i framtiden.

Samtidigt är man på kommunen medveten om att det är en historiskt känslig miljö, och att utformningen av bron blir en grannlaga uppgift.

– Det har faktiskt funnits en spång här på 1700-talet och det känns tryggt när man är i en så känslig miljö. Den förstördes, förmodligen i samband med en islossning, säger Karin Åkerblom.

Än är inget formellt beslut fattat. Men även om man än så länge inte reserverat några pengar för projektet är det prioriterat från politiskt håll, enligt Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

– Det blir ett fint sammanhängande promenadområde. Det ligger med i vår verksamhetsplanering och jag hoppas att den kan vara på plats till 2029, säger han.

Närmare ett förverkligande är en gång- och cykelbro i Vretgränds förlängning. Här är ett beslut redan fattat, och bygget kan komma i gång redan till hösten. Det blir en del av ett nytt cykelstråk från centralstationen mot Akademiska sjukhuset.

– Vi ser att det kommer att vara många fler som rör sig i det här stråket när stationen byggs om och fyrspåret kommer till. Då blir det en bra avlastning för cykelvägen över Islandsbron, säger Karin Åkerblom.

Tanken är då att de som kommer cyklande från stationen över den nya bron och sedan på den nya cykelvägen på den norra sidan av Munkgatan, förbi konditori Fågelsången, bort till Nedre Slottsgatan och Sjukhusvägen.

Innan man kan börja bygget behövs en vattendom, och den ansökan ska skickas in inom kort. Spången vid Vretgränd beräknas kosta 9 miljoner kronor, inklusive anslutningar, och ta ungefär sex månader att bygga. Bron byggs på annan plats och lyfts dit när kringliggande arbeten är färdiga.

Den senaste bron som byggdes över Fyrisån var Tullgarnsbron som kostade 292,5 miljoner, inklusive anslutningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!