Planer på ny bilbro går vidare

Uppsalas kommunledning ger inte upp planerna på en bilbro över Fyrisån vid Kapområdet, trots att länsstyrelsen stoppat tidigare förslag som ansågs hota Uppsalas dricksvatten.

Platsen där bron planeras i dag.

Platsen där bron planeras i dag.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2013-02-01 09:05

Ett nytt förslag väntas om någon månad.

Ända sedan länsstyrelsen i mars förra året sade nej till kommunens ansökan om dispens har arbetet pågått för att finna andra alternativ. I ursprungsplanen skulle trafiken på den planerade bron anslutas med Sjukhusvägen, via Ulleråkersvägen strax väster om Studenternas idrottsplats. Området tangerar Uppsalaåsen och ligger bara något tiotal meter från de brunnar som används för att pumpa stadens dricksvatten ur åsen. Kommunen har undersökt alternativa förbindelser, men enligt vad UNT erfar kommer man inom kort att föreslå ungefär samma sträckning som tidigare. Genom en viss förskjutning av vägen hoppas man undvika riskerna. Experter med bland annat geologisk kompetens har deltagit i konsultarbetet.
–  De har letat efter lösningar som inte ska vara riskabla för vattentäkten och man ska ha hittat ganska djupa lerlager som bör göra det möjligt att komma vidare med ett färdigt förslag, säger kommunens planchef Ulla-Britt Wickström.

Tanken är att leran, som förekommer rikligt i marken vid ån, ska fungera som ett naturligt skydd för vattentäkterna tillsammans med andra skyddsåtgärder. Därmed hoppas kommunen klara miljökraven, även med den rejält ökande trafikmängd som skulle bli följden av en ny bro. Men det är trångt om utrymmet vid åsen och skulle Ulleråkersvägen behöva flyttas närmare ån för att skydda vattnet återstår inte många meter innan man är inne på idrottsplatsens område.

Enligt planerna ska själva bron byggas i Kungsängsesplanadens förlängning, med västra brofästet i höjd med dagens golfbana vid Kap, och användas för bil- och busstrafik med separat gång- och cykelväg. Dessutom planeras utrymme för framtida spårtrafik.
–  Huvudintresset med en ny bro är att få till stånd en kollektivtrafiklösning i en ringled runt centrum för att avlasta flera gator och förbättra framkomligheten, säger Stefan Hanna (C), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Den politiska oppositionen är kritisk till planerna på en bilbro. Vänsterpartiet och Miljöpartiet har sagt nej till det tidigare förslaget och anser att ingreppet i det känsliga årummet blir för stort samtidigt som en bro leder till mer trafik i centrum, inte mindre. Socialdemokraterna har sagt ja till en bro men vill att den prioriteras för kollektivtrafik, cyklar och fotgängare.

Fakta

En ny bilbro över mellan Kungsängsesplanaden på östra sidan och Kap på västra sidan beräknas bli trafikerad av cirka 15 000 fordon per medeldygn. Kommunledningen har i tidigare beslut förespråkat en öppningsbar klaffbro med pylon som motvikt. Kostnaden beräknades 2010 till omkring 100 miljoner kronor.

Ett alternativ som diskuterats är en utbyggnad av Kungsängsbron med nya körfält. Den senaste bro som öppnades över Fyrisån är Hamnspången för cyklar och gående, söder om Islandsfallet, som invigdes i höstas. Beslut finns också om att ersätta Flottsundsbron med en ny bro. Byggstart beräknas ske tidigast 2015.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om