Pilotlösa plan testades i Tierp

Planen kan vara till nytta vid skogsbränder och olyckor. De senaste dagarna har tekniken testats i norduppländska skogarna.

Uppsala2013-10-11 07:11

Planen har strax under tre meter i vingspann och väger knappt sju kilo. På den trubbiga nosen sitter en liten kamera som skickar information till en station på marken.
– Det kan vara så att man identifierar en skadeplats med hjälp av bilderna, sedan kan räddningstjänsten rycka ut till platsen. Vi försöker förbättra möjligheten att se och tolka realtidsvideo från luften, säger Andreas Lifvendahl, vd för Uppsalaföretaget Imint, Image Intelligence AB.

På ungefär åtta minuter kan två personer skicka upp planet i luften och sedan styra vilket område som ska sökas av, till exempel en plats där man misstänker att en försvunnen person kan befinna sig. Fälttesterna är slutklämmen på ett forskningsprogram som genomförts tillsammans med det israeliska Elbit UAS, företaget som levererar planen.
– Tekniken används redan inom militären, men det finns ett stort sug även på andra marknader, säger David Rosenzweig, chef på företaget.
Han berättar att planen bland annat användes efter jordbävningen på Haiti 2010. Genom att söka av stora områden kunde man lokalisera försvunna personer.
– Det var en stor tillgång i hjälparbetet, säger han.

De pilotlösa planen kan även användas för att inspektera kraftledningar, få en överblick över oljekatastrofer eller för räddningsinsatser till sjöss och på fjället. Till de något ovanligare användningsområdena hör kanske räkning av isbjörnar på Svalbard, som planen också använts till.

Torbjörn Mattsson är chef för Uppsala brandförsvar och deltog också vid provkörningen i Tierp, där man bland annat testade hur tekniken skulle fungera vid en eventuell skogsbrand.
– I ett otillgängligt område kan det vara väldigt svårt att identifiera skadorna och omfattningen av dem. Med kamerorna kan man se hur elden sprider sig och det kan också vara ett sätt för oss att hitta skogsvägar vi inte kände till och som går att använda i släckningsarbetet, säger han.

Än så länge används inga pilotlösa plan för räddningsinsatser i Sverige, men det kan vara på gång när som helst enligt Andreas Lifvendahl.
– Det handlar om tillstånd, och vi har ganska bra regler för flygning här i Sverige. I länder som Kanada och Australien har man redan kommit igång med det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!