Piloterna går med på lönesänkning

Pilotfacket i Sverige går tillsammans med kollegorna i Norge och Danmark med på kraftiga lönsänkningar, minskade traktamenten och utökad flygtid. Piloternas försämrade arbetsvillkor ger på årsbasis en kostnadsbesparing för SAS på mellan 700 och 800 miljoner kronor.

Uppsala2004-03-19 17:20
SAS-ledningen har de senaste veckorna försökt förmå pilotfacken och kabinfacken att acceptera försämringar i avtalsvillkoren och bland annat hotat med uppsägningar om besparingar på sammanlagt 14 miljarder kronor inte uppfylls. De båda SAS-facken har enträget sagt nej och SAS-styrelsen tvingades därför förlänga tidsfristen med två veckor. Men nu står det alltså klart att piloterna till slut accepterar kraftiga försämringar.
— Som situationen ser ut idag vill vi göra vårt för att SAS ska överleva, vi har inget annat val än att backa, säger UNT:s källa.

Kräver arbetstrygghet
Pilotfackets förslag innebär lönesänkningar på tio procent, sämre traktamente och att piloterna ska vara mer i luften än på marken under arbetstid. Den totala årsflygtiden, den sk blocktiden, ska alltså utökas. Blir det någon övertalighet efter uppgörelsen kan piloterna också tänka sig att gå ned på deltid.
Som motprestation kräver piloterna löften om arbetstrygghet.
— SAS ska inte kunna sparka folk hur som helst, det är vårt krav, säger UNT:s källa.
Det är dock inte helt säkert att piloternas bud accepteras.
— Vi måste utvärdera dem först, självklart finns det positiva saker i deras förslag, som vi tar ställning till på måndag, säger SAS informationschef Bertil Ternert.
De markanställda inom HTF och kabinfacket i Sverige har ännu inte gått med på några avtalsförsämringar.
Styrelsen tar på tisdag ställning till alla nya kollektivavtal från 39 olika fackförbund inom SAS.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om