Pilot frias efter flygincident på valborg

Under sista april kom larm om ett obehörigt flygplan i luftrummet över Uppsala. ”Polisen hade inte behövt avbryta sin drönarbevakning”, anser Lars-Henrik Eriksson ordförande i en av flygklubbarna vid Sundbro flygfält.

Det var ett fyrsitsigt flygplan från Sundbro flygfält som misstänktes för att ha brutit mot flygförbudet på valborg. Arkivbild: Flygplanet på bilden har inget med händelsen att göra.

Det var ett fyrsitsigt flygplan från Sundbro flygfält som misstänktes för att ha brutit mot flygförbudet på valborg. Arkivbild: Flygplanet på bilden har inget med händelsen att göra.

Foto: Anton Swärdhagen

Uppsala2024-05-08 16:10

Nyheten i korthet

  • Under valborgsfirandet i Uppsala avbröt polisen sin drönarbevakning på grund av ett misstänkt obehörigt flygplan.
  • Misstanken visade sig vara en feltolkning av polisen, då det visade sig att flygplanet, som tillhörde Motorflygarna Uppsala flygklubb, aldrig var på otillåten höjd.
  • Ärendet har lagts ner och piloten friats, men polisen kommer fortsätta med samma försiktighetsåtgärder nästa valborg för att undvika eventuella kollisioner och faror för liv.

Mitt under valborgsfirandet meddelade polisen att de av säkerhetsskäl hade avbrutit sin drönarbevakning. Bakgrunden var att ett privatflygplan skulle ha kommit in i den tillfälliga flygförbudszon som skapats över staden. En anmälan om misstanke om brott mot luftfartslagen upprättades av polisen.

Men nu visar det sig att det var polisen som misstolkade informationen och att ärendet har lagts ner.

– De använde webbplatsen flightradar24.com för att övervaka luftrummet. På grund av att de feltolkade informationen fick de uppfattningen att ett privatflygplan hade flugit på för låg höjd, säger Lars-Henrik Eriksson, ordförande i Motorflygarna Uppsala flygklubb.

Flygplanet, en fyrsitsig Cessna 172, tillhör klubben och flögs av en av medlemmarna.

– Piloten var aldrig på otillåten höjd, vilket framgick när informationen från flightradar24.com tolkades på rätt sätt. Det hade varit bra för polisens egen skull om de i förväg hade tagit reda på hur det fungerade. Nu fick de stänga ner drönarverksamheten i onödan, säger Lars-Henrik Eriksson.

Känner ni er utpekade?

– Ja, det gjorde vi – lite. För det är ju känt att det finns en flygklubb här. Piloten tyckte inte heller att det var så roligt, även om han var säker på att han inte hade gjort fel.

Vad gjorde piloten över Uppsala?

– Jag tror han var ute för att titta på valborgsfirandet.

Polisen bekräftar att anmälan har lagts ner och att polisen tolkade höjden felaktigt.

– Men vi kommer arbeta på samma sätt även nästa valborg. Det handlar om att undvika kollisioner och fara för liv. Våra drönaroperatörer noterade ett plan som såg ut att ligga på för låg höjd och de gjorde rätt när de upprättade en anmälan så att händelsen kunde utredas, säger Roland Komaromi, presstalesperson på polisen.

I vanliga fall kontrolleras lufttrafiken från Ärna. Sista april var lufttornet på flygplatsen stängt och poliserna fick på egen hand försöka avgöra om någon bröt den tillfälliga flygförbudszonen.

– Det visade sig sedan att planet inte hade kommit ner i flygförbudszonen, men det var nära och därför svårt att avgöra på plats. Så fort vi hade tittat närmare på frågan så la vi ner anmälan, säger Roland Komaromi.

Fotnot: På Sundbro utanför Bälinge finns fyra flygklubbar. Motorflygklubben är en ideell förening som även utför skogsbrandspaning under sommarhalvåret. 

Karta: Sundbro flygfält ESKC
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!