Elbilsboomen
Utvecklingen av laddinfrastruktur går i en alldeles för långsam takt. Det anser Pierre Ridderström som bott i Luthagen i många år och kört på diesel men bytte till elhybrid i början av året. En elbil var utesluten då tillgång till laddstationer är för dålig.
– Det hade varit helt omöjligt. Det finns inga laddstolpar i området.
I vissa bostadsrättsföreningar i området finns uppgraderade motorvärmaruttag med högre effekt. Andra lösningar är ladduttag i carports.
– I föreningen där jag bor finns ingen möjlighet att parkera på gården och vi äger ju ingen mark så vi kan inte bara sätta upp en laddstolpe. Jag tycker att det hade varit kanon om man kunde sätta upp laddstolpar vid kommunens boendeparkeringar.
Pierre Ridderström har kontaktat Uppsala kommun fyra gånger i frågan.
I höstas fick han svaret att "Uppsala parkering håller på att utarbeta en strategi kring laddinfrastrukturens fortsatta utveckling inom kommunens ansvarsområde där laddstolparna generellt kommer att öka i antal såväl i city som på landsbygden."
Men samtidigt stod det klart att:
"Kommunen och Uppsala parkering har dock inte ett ansvar att själva hantera elektrifieringens omställning utan det handlar också om att privata fastighetsägare och kommuninvånare måste ta sitt ansvar och utveckla denna struktur där ”hemmaladdningen” kommer vara det primära laddalternativet för brukaren."
Lennart Johansson, vd på Uppsala parkering, förstår att det är knepigt för bostadsrättsföreningar som inte äger mark.
– Men alla kanske inte kan förvänta sig att ha bilen hemmavid. Man kanske kan behöva parkera en bit bort, säger han.
– Det är inte så att vi som kommunalt bolag ansvarar för att elektrifiera. Det är ett ansvar mellan alla fastighetsägare i stan: bostadsrättsföreningar, hyresvärdar och även företag har stort ansvar för att dra sitt strå till stacken.
Lennart Johansson påpekar att en spridning av infrastrukturen tekniskt sett är ett krav.
– Annars är det inte säkert att det lokala nätet klarar av det.
Men fler efterfrågar mer, precis som Pierre Ridderström. Det kommunala bolaget Uppsala parkering AB har totalt fått in 19 frågor som handlar om laddstolpar.
Kvarter där sådana efterfrågats är bland annat i centrala Uppsala, på Heidenstams torg samt vid Almunge- och Knutbyområdet.
– Som det är nu begränsar nog laddmöjligheterna viljan att skaffa elbil, säger Pierre Ridderström.