Personalbrist bromsar spelutvecklare
Om några veckor släpper spelutvecklaren Starbreeze sin senaste skapelse, The Darkness. Med maffiahistorien hoppas Uppsalabolaget nå nya höjder. Bara personalbrist kan bromsa expansionen i den heta spelbranschen.
Johan Kristiansson, Starbreeze.
Foto: Sven Olof Ahlgren
- Vad jag kan säga är att vi utvecklar en ny stor produkt och att budgetarna för spelutveckling i branschen stiger, säger han.
The Darkness handlar om Jackie Estacado, en avhoppad torped i New Yorks undre värld som kommer i strid med sin gamla maffiafamilj. Historien är baserad på en amerikansk serietidning och ska lyfta Starbreeze ytterligare i rang. Förväntningarna är stora. Redan för ett halvår sedan började amerikanska specialtidningar uppmärksamma spelet och Starbreeze har redan täckt förstasidorna i ett 20-tal magasin.
- Det är viktigt inför lanseringen. Det ökar förhandsintresset både hos spelarna och förhandsbeställningarna hos spelbutikerna. Innan vi släppte Chronicles of Riddick var det bara en tidning som hade spelet på omslaget, säger Johan Kristiansson.
Chronicles of Riddick kom 2004 och blev Starbreeze stora genombrott. Spelet fick goda recensioner och 91 procents genomsnittligt betyg.
- Det sålde bra, vi blev rankade som en av de bäst ansedda spelutvecklarna i världen. Det har betytt oerhört mycket för våra nya projekt, säger Johan Kristiansson.
Försäljningssiffrorna för Riddick är aldrig offentliggjorda men de vanligaste uppskattningarna i branschen är att det sålde i nästan en miljon exemplar.
Hur det kommer att gå för The Darkness vill inte Johan Kristiansson spekulera i. Branschen omsätter runt 190 miljarder om året och växer med drygt tio procent per år och spelförläggarna lägger allt mer pengar i nya produktioner. Riddick hade en budget på runt 30 miljoner kronor. I The Darkness har amerikanska 2K Games satsat över 100 miljoner. Starbreeze har jobbat med spelet under de senaste 2,5 åren.
I dag är bolaget med sina 60 anställda nummer fem i storlek bland de svenska spelutvecklarna. Internationellt placerar sig dock Starbreeze som ett medelstort bolag. Johan Kristensson framhåller att det inte är storleken utan spelkvaliteten som är avgörande för framgång. Den beror i sin tur på vilken personal bolagen kan rekrytera.
- Större bolag anställer ofta många nya medarbetare under kort tid. Men för att göra riktigt bra spel gäller det att hitta erfarna och duktiga personer som kan samarbeta och utvecklas under lång tid. Det har vi lyckats med, säger han.
Kärnan i Starbreeze team består av folk från Uppsalatrakten. De senaste rekryteringarna har dock Starbreeze gjort från England, Frankrike, Spanien och USA.
- Vi söker medarbetare över hela världen. Samtidigt försöker många andra spelbolag rekrytera våra anställda.
Med mer personal skulle Starbreeze kunna växa mycket fortare än i dag.
- Det finns runt tio stora spelförläggare runt om i världen. Vi för kontinuerligt diskussioner med flera av dem om nya projekt. Men har tvingats säga nej till flera på grund av personalbristen, säger Johan Kristiansson.
I The Darkness har Starbreeze satsat mycket på komplexa karaktärer och ambitiöst historieberättande. Spelet innehåller 10 000 repliker - en normal långfilm har runt 1000. Dessutom har huvudpersonernas mimik spelats in live med speciell teknik för att få fram skådespelarprestationerna. Det är nytt. Huvudfiguren Jackie Estacado har också en kärlekshistoria. Det är första gången i Starbreeze spel.
- Våra konsumenter blir allt mer kräsna. Medelåldern är runt 30 år och fler äldre spelar, säger Johan Kristiansson.
Just historieberättande, relationer och mer naturtrogna karaktärer tror han kommer att bli viktigare i spelvärlden de kommande åren.
Du har själv rötterna inom branscher som riskkapital och reklam. Varför gick du över till spel?
- Jag tycker att spelbranschen är en spännande mix av internationella affärer, konstnärlighet och avancerad teknologi. Det lockar mig, säger Johan Kristiansson.
FAKTA
Grundat: I Uppsala 1998
Börs: Noterat på Aktietorget sedan år 2000. Har i dag cirka 4600 aktieägare.
Produktion: Utvecklar dator- och konsolspel. Har hittills utvecklat fyra spel.
Anställda: 60 personer
Omsättning: 5,6 miljoner verksamhetsåret 2005/2006.
Vinst: 3,7 miljoner verksamhetsåret 2005/2006.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!