Personal- och kunskapsbrist i hemtjänsten
Beviljade insatser utförs inte alltid på grund av personalbrist och hemtjänstpersonal saknar kunskap om Lex Sarah. Det konstaterar länsstyrelsen efter tillsynsbesök vid hemtjänsten Ekeby, Kåbo-Sommaro-Norbygruppen i Uppsala kommun.
Kåbo-Sommaro-Norbygruppen vid Ekeby hemtjänst har nyligen omorganiserats. Boende i Norby har tidigare fått sina insatser utförda av Eriksbergs hemtjänst.
Den personal som länsstyrelsen träffade visade, enligt rapporten, engagemang och intresse för sina arbetsuppgifter. Men de uttryckte vid tillsynen också att det är pressade på grund av arbetsbördan, samt att de känner oro för att personer med insatser inte ska få adekvat omsorg. De berättade att beviljade insatser inte alltid har kunnat ges på grund av personalbrist.
Länsstyrelsen är kritisk till att ingen av de närvarande i personalen kunde svara på vad Lex Sarah innebär eller vad instruktioner för anmälan fanns förvarade. Lex Sarah innebär att anställda inom äldreomsorgen är tvungna att anmäla allvarliga missförhållanden.
Olåsta arkiv
Vid tillsynen framkom även att enskildas akter förvarades i arkivvagnar som inte låstes. Den social dokumentationen var knapphändig och endast i vissa fall hade en kontaktman erbjudits. Hemtjänstgruppens policy är dock att alla som har en insats ska ha en kontaktman.
Carina Kumlin, chef för handläggning och tillsynsenheten vid äldrekontoret, säger till UNT att uppdragsenheten på äldrekontoret har gjort en uppföljning med anledning av länsstyrelsen kritik, vilket resulterade i en åtgärdsplan.
- Vi har haft möten med uppdragssidan. Det är viktigt att personalen känner till Lex Sarah.
Hon säger att det är allvarligt om delegering av medicinering inte fungerar.
- Det är viktigt att beviljade insatser också verkligen utförs. Detta följs upp minst en gång varje månad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!