Trafikverket ville snÄla pÄ stationen i södra Uppsala

Trafikverket har snÄlat och planerar för korta perronger vid den blivande stationen Uppsala södra vid Bergsbrunna. DÀrför tar Region Uppsala 36 miljoner frÄn anslagen till lÀnets vÀgar för att Àven lÀngre tÄg ska kunna stanna.

Cecilia Linder (M) sÀger att det Àr viktigt att ta höjd frÄn början nÀr den nya tÄgstationen byggs.

Cecilia Linder (M) sÀger att det Àr viktigt att ta höjd frÄn början nÀr den nya tÄgstationen byggs.

Foto: Region Uppsala

Uppsala2024-02-04 18:00

NÀr en ny tÄgstation ska byggas vid Bergsbrunna (med arbetsnamnet Uppsala Södra), vill Trafikverket bara betala för en kort perrong. Det skulle innebÀra att den bara kan anvÀndas av pendeltÄg, den nuvarande UL/SL-pendeln

– I vĂ„ra prognoser sĂ„ finns inget behov att köra med lĂ€ngre tĂ„gsĂ€tt, sĂ€ger Rami Yones, regionchef pĂ„ Trafikverket.

undefined
Bygger man en kortare perrong, som Trafikverket vill, kommer den bara att fungera för de kortare pendeltÄgen.

NĂ€r Uppsala Central byggdes om dröjde det bara nĂ„gra Ă„r innan stationen var för liten. Nu ska den byggas ut igen, till en mycket högre kostnad. Är inte risken att det blir dyrare pĂ„ sikt?

– Uppsala C var speciellt. VĂ„r princip Ă€r att hushĂ„lla med pengarna och inte bygga anlĂ€ggningar som Trafikverket inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ att den kommer att anvĂ€ndas. Jag kĂ€nner mig trygg med att den hĂ€r metoden sparar skattepengar ur ett nationellt perspektiv, sĂ€ger Rami Yones.

Enligt Region Uppsalas prognoser kommer stationen att behöva anvÀndas för lÀngre regionaltÄg redan ett par Är efter att den öppnat för trafik. Och att dÄ förlÀnga perrongerna blir svÄrare bÄde praktiskt och ekonomiskt. Extrakostnaden för att bygga lÀngre perronger redan frÄn början berÀknas till 36 miljoner kronor. Ska man förlÀnga en befintlig perrong i efterhand handlar det i stÀllet om en kostnad pÄ i cirka 100 miljoner, samtidigt som det kommer att pÄverka tÄgtrafiken negativt.

undefined
För att regionaltÄgen, som MÀlartÄg, ska kunna stanna vid den blivande stationen Uppsala Södra krÀvs att perrongerna Àr tillrÀckligt lÄnga.

DÀrför har Region Uppsala nu via ett beslut av den avgÄende ordföranden i trafik- och samhÀllsutvecklingsnÀmnden, Cecilia Linder (M), beslutat att betala 36 miljoner för att redan frÄn början fÄ de lÀngre perrongerna vid Uppsala Södra.

Pengarna tas genom att reservera beloppet i lÀnstransportplanen, som finansierar statliga vÀgprojekt runt om i lÀnet. Som jÀmförelse berÀknas den del av cykelvÀgen lÀngs vÀg 255 till Knivsta som finansieras av lÀnsplanen till 48 miljoner kronor.

– Vi vill inte göra samma misstag som nĂ€r man byggde Resecentrum för litet. Jag vet inte varför Trafikverket gör en annan bedömning. Men vi som kör tĂ„g vill Ă€ven att lĂ„nga tĂ„g ska kunna anvĂ€nda stationen. Region Uppsala Ă€r en av Ă€garna till MĂ€lartĂ„g, sĂ€ger Cecilia Linder.

undefined
Cecilia Linder (M) sÀger att det Àr viktigt att ta höjd frÄn början nÀr den nya tÄgstationen byggs.

Vilka projekt kommer att behöva strykas i lÀnstransportplanen pÄ grund av detta?

– Det vet jag inte. Det ligger lĂ„ngt fram i tiden. Men jag har stĂ€mt av detta med övriga partier i presidiet, och vi Ă€r överens om att det Ă€r viktigt att ta höjd för framtiden nĂ€r vi bygger, sĂ€ger Cecilia Linder.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!