Pepparkakshus ledde till vinst

Under torsdagen avgjordes UNT:s skyltfönstertävling. Inredningsbutiken Rost kammade hem segern – för andra året i rad.

Vinnare. Anna Karin Sjöbloms pepparkaksfyllda skyltfönster vann med hela 23 procent av rösterna. Totalt var det 885 personer som röstade.

Vinnare. Anna Karin Sjöbloms pepparkaksfyllda skyltfönster vann med hela 23 procent av rösterna. Totalt var det 885 personer som röstade.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2014-12-18 19:56

– Alla älskar det och det doftar så gott av jul och pepparkaka i butiken, säger den glada butiksägaren Anna Karin Sjöblom när UNT kommer för att gratulera.

Med hela 23 procent av rösterna knep hennes juliga skyltfönster förtaplatsen, ganska överlägset, då tvåan Kvarnen endast skrapade ihop 13 procent.

För Anna Karin Sjöblom kom priset som en överraskning, inte kan man väl vinna två år i rad?

Även i fiol var det ett pepparkakshus av samma konstnär som ledde till seger.

– Det är min vän, keramikern Margareta Persson som gör dem åt mig. Det är bakat i en vanlig ugn och hittransporterat i delar. Sedan stod hon här en hel dag och monterade och garnerade.

Pepparkakshuset som står i butikens skyltfönster är en variant av samma konstnärs skapelse som nu finns för allmän beskådan på länsmuséet i Gävle – ett större hus som mäter hela fyra meter på höjden.

Riktigt så stor är inte byggnaden i Rosts fönster, men nog så pampigt för att väcka uppståndelse.

– Det är många barn som pekar och skriker när de får syn på det. De kan till och med komma in på sommaren och fråga om det var här det stora pepparkakshuset fanns.

På tredje plats i skyltfönstertävlingen hamnade Güntherska med 12 procent av rösterna, tätt följt av Carl frisör som fick 11 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!