Pensionspengar försvann
Kooperationens stora pensionskassa KP Pension & FörsÀkring slarvade bort 40 procent av Jans innehav i en pensionsfondförsÀkring. Först efter tvÄ Är medgav KP misstaget och kompenserade förlusten. "Oerhört beklagligt", sÀger försÀkringschefen.
- Det dök upp flera konstiga transaktioner. FondförsĂ€kringen var lĂ„st, jag hade haft den för mina avtalspensionsinbetalningar under en kortare tid och Ă„tergick sedan till traditionell pensionsförsĂ€kring. Jag hade inte beordrat nĂ„gra transaktioner, sĂ„ ingenting borde kunna hĂ€nda med fonden. ĂndĂ„ sattes det in och togs ut pengar vid minst ett par tillfĂ€llen.
- De försökte förklara för mig att fonderna hade gÄtt ned i vÀrde för att börsen hade gÄtt ned. Men det var inte sant.
Andelar i fonderna hade ju försvunnit. KP tog mina pengar och vÀgrade svara pÄ frÄgor, berÀttar Jan för UNT.
Att KP Pension & FörsÀkring lÀmnar felaktig information fÄr Àven UNT erfara. NÀr vi kontaktar pensionskassans kundtjÀnst för en förklaring fÄr vi först svaret att vÀrdeminskningen i fondförsÀkringen berodde pÄ att fonderna hade gÄtt ned i vÀrde. Det var samma svar som Jan fick i tvÄ Är nÀr han sökte information om vÀrdet pÄ sin försÀkring. Men det Àr inte sant.
- Det Àr inte bra att kunder som söker information fÄr felaktiga upplysningar, det Àr mycket beklagligt, sÀger försÀkringschefen Birgitta Wiberg pÄ KP Pension & FörsÀkring.
Först efter tvÄ Är kom ett svarsbrev frÄn KP till Jan. Av misstag hade KP satt in 50 000 kronor i fondförsÀkringen i stÀllet för den traditionella försÀkring som han ÄtergÄtt till. NÀr misstaget upptÀcktes efter ett par dagar förde KP över pengarna till den traditionella försÀkringen, men mellan transaktionstillfÀllena hade fonden minskat i vÀrde. DÀrför var KP tvungna att sÀlja fler andelar ur fondförsÀkringen för att kunna uppnÄ den korrekta summa som skulle överföras. DÀrför försvann andelarna, och pengarna, ur fondförsÀkringen. 2 300 kronor kostade KP:s misstag Jan.
- Det blev fel i handlÀggningen. Det Àr sÄdant som kan hÀnda nÀr man jobbar med administration. Vi har ett vÀldigt sÀkert system och efter ett par dagar korrigerade vi misstaget. Vi har nu ocksÄ kompenserat förlusten, sÀger Birgitta Wiberg pÄ KP.
Hon kan inte förklara varför det dröjde tvÄ Är frÄn det att Jan sjÀlv upptÀckte att pengar försvunnit frÄn fondförsÀkringen till dess att han fick svar frÄn KP.
- Det kan jag bara beklaga. Det Àr en alldeles för lÄng handlÀggningstid, sÄ lÄnga handlÀggningstider har vi inte, sÀger Birgitta Wiberg.
Om man som kund misstÀnker att en uppgift i försÀkringen Àr felaktig, hur ska man bete sig?
- Vi har jobbat mycket med att förbÀttra informationen som skickas ut, men vi vet att den ibland kan vara svÄr att förstÄ. Har man frÄgor kan man alltid vÀnda sig till vÄr kundtjÀnst.
Jan Àr mycket besviken pÄ KP Pension & FörsÀkring.
- Hade jag inte jÀmfört vÀrdeuppgifterna mellan Ären hade jag aldrig upptÀckt detta och dÄ hade jag inte fÄtt nÄgon kompensation heller. KP visste ju vad som hade hÀnt med mina pengar, men valde att försöka lura mig att betala för deras eget misstag.
Fotnot: Jan heter egentligen nÄgonting annat.
johannes.nesser@unt.se 018-478 13 19
FAKTA
KP har 287 000 försÀkrade
KP Pension & FörsÀkring har bl a till uppgift att administrera ÄlderspensionsutfÀstelser och avtalsförsÀkringar grundade pÄ kollektivavtal inom kooperationen och övriga folkrörelser. KP:s verksamhet omsluter drygt 4 100 företag och organisationer med 129 000 anstÀllda inom konsumentkooperationen. Antalet försÀkrade uppgÄr till 287 000 personer.
KP har 287 000 försÀkrade
KP Pension & FörsÀkring har bl a till uppgift att administrera ÄlderspensionsutfÀstelser och avtalsförsÀkringar grundade pÄ kollektivavtal inom kooperationen och övriga folkrörelser. KP:s verksamhet omsluter drygt 4 100 företag och organisationer med 129 000 anstÀllda inom konsumentkooperationen. Antalet försÀkrade uppgÄr till 287 000 personer.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!