Pensionärer granskar övergångsställen
Länets övergångsställen ska bli färre och säkrare. Det hoppas i alla fall NTF, som tillsammans med pensionärer ska granska de i många fall farliga övergångarna.
Det här övergångsstället vid Vaksala torg är enlig NTF:s Claeas Litsner ett av kommunens farliga. Det är dubbelfiligt och många bilar passerar i hög fart fast många fotgängare passerar.
Foto: Staffan Claesson
— Många av de befintliga övergångsställena invaggar fotgängare i en falsk trygghet. Men egentligen befinner man sig i en situation där man konfronteras med en oerhört aggressiv trafik. De fungerar snarare som dödsfällor ibland, säger Claes Litsner på NTF i Uppsala. Ett bevis på detta kan anses vara den stora mängden dödsoffer som övergångsställen krävt de senaste åren. Fotgängarna tar med lagen på sin sida för givet att bilförarna ska följa lagen och stanna.
Därför ska nu länets övergångsställen nu inventeras och vissa av dem granskas. De som ska utföra jobbet är en medborgargrupp som är mycket aktiv i trafikfrågor: pensionärerna.
— De har tid, bred kunskap och inte minst är en del i den gruppen faktiskt mindre rörliga och därmed mer utsatta i trafiken, säger Claes Litsner.
Runt 80 pensionärer i Uppsala, Enköping och Håbo har fått utbildning i regelverk, hastighetens betydelse och hur man mäter hastighet med laserinstrument och ska snart ge sig ut på vägarna. Resultaten av undersökningen, som beräknas pågå i några månader, ska sedan redovisas för kommunen.
— Jag är övertygad om att undersökningen kommer att fokusera på städernas centraldelar, de fyrfältiga övergångsställen som borde tas bort, säger Claes Litsner.
Undergångsställen
Exempel på ett farliga övergångsställen finns på Väderkvarnsgatan vid Vaksalaskolan, ett fyrfältigt ställe där många bilister snabbt kör förbi fotgängare. Positiva exempel på ombyggda, säkra övergångsställen finns i Enköping som Claes Litsner framhåller som ett föredömliga. I Uppsala verkar allt ta längre tid.
— När "zebralagen" genomfördes fick väghållarna uppgiften att säkra de övergångar man avsåg att behålla. Detta arbete har varit oerhört utdraget.
Färre men säkrare övergångsställen kommer antagligen att bli framtidens lösning.
— Övergångsställen som inte gör nytta måste bort. Det finns en anledning till att vi ibland kallar övergångsställen för undergångsställen, säger Claes Litsner.
FAKTA
"Zebralagen" - Lagen om väjningsplikt vid övergångsställen trädde i kraft år 2000. Lagen innebär att en fordonsförare Den måste stanna för gående vid obevakade övergångsställen.
Lagen gäller inte cyklister. Fordon har alltså inte skyldighet att stanna för en cyklist som vill korsa ett övergångsställe. Däremot räknas man som gående gäller lagen på samma sätt som för fotgängare om man stiger av cykeln och leder den över övergångsstället.
För drygt ett år sedan genomförde NTF Uppsala en undersökning som visade att 50 procent av fordonsförarna inte släppte fram fotgängare som tydligt visade att de ville korsa vägbanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!