I början av januari införde SJ ett test med en sms-tjänst för sträckan Uppsala- Stockholm. Resenärer har kunnat anmäla sig på SJ:s hemsida för att via sms få information om förändringar på sträckan, som inställda eller försenade tåg. Nu har testet utvärderats av SJ.
– Vi har ringt upp kunder som prenumererar på tjänsten och även kunder som valt att avsluta tjänsten. Vi har också gått ombord på ett antal tåg mellan Uppsala och Stockholm och frågat resenärer om de känner till tjänsten och vad de tycker, säger Maria Cederberg, chef för SJ Contact center.
Enligt Maria Cederberg är resultatet från utvärderingen oväntat positivt även om det också dykt upp den del kritik.
– Många kunder tycker att de får för mycket onödig information som inte rör dem, som att ett tåg saknar en förstaklassvagn. Man efterfrågar också kortare tidsintervaller. Som det är i dag så får man information om förändringar på samtliga tåg mellan till exempel nio och sex på morgonen, säger hon.
Sms-tjänsten kommer att fortsätta vara igång framöver samtidigt som man parallellt tittar på hur den kan utvecklas eller vilka alternativ som är möjliga, som en applikation till smartphones.
– Vi valde Uppsala-Stockholm som teststräcka eftersom vi tycker att de pendlarna har fått stå ut med så mycket, men nu tittar vi också på andra sträckor, säger Maria Cederberg.