Det var för över 10 Är sedan som det skissades pÄ ett gemensamt biljettsystem för hela MÀlardalen. Men projektet drog ut pÄ tiden och Stockholms lokaltrafik skaffade ett eget system.
Upplands lokaltrafik valde senare en annan lösning. Resultatet blev att mÄndadskort som ska ta pendlare frÄn SL:s linjer till UL:s mÄste ha med sig ett kvitto, detta eftersom tÄgvÀrdarnas och stationens avlÀsare inte klarar av att verifiera kortens giltighetstid.
Om resenÀren inte har med sig ett kvitto Àr inte fÀrdbeviset giltigt.
â Han som jag köpte kortet av frĂ„gade om jag ville ha kvittot. Som tur var tog jag det och har sparat det. Det borde sĂ€ljas komplett, sĂ€ger Malin Larsson som bor i Stockholm och pluggar till mĂ€klare i GĂ€vle.
Sture Jonsson, informationschef pÄ UL, sÀger sÄ hÀr om kortet som krÀver kvitto
â Det Ă€r tekniskt vĂ€ldigt komplicerat att hitta en lösning med en avlĂ€sare som passar bĂ„da systemen. Vi jobbar för att hitta en lösning.
Men kan inte tÄgpersonalen ha tvÄ avlÀsare sÄ lÀnge, för att kundens ska slippa kvittoproceduren?
â Nej, det skulle inte fungera ur arbetsmiljösynpunkt.
Vad har du fÄtt för reaktioner frÄn resenÀrerna?
â Jag möter vĂ€ldigt sĂ€llan nĂ„gon kritik.
En helt annat bild ger en tÄgvÀrd som vi trÀffar pÄ tÄget mot GÀvle.
â Det Ă€r drygt. Kvittokvaliteten Ă€r dĂ„lig och det Ă€r svĂ„rt att lĂ€sa av dem. Och visst Ă€r det mĂ„nga som har reagerat.