Pendlare krävs på kvitto

UL/SL-korten som går över länsgränsen passar inte i samma biljettläsare. Och har inte gjort det på länge. För att styrka kortens giltighet på "UL-sidan" måste resenärerna visa upp ett kvitto.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2016-09-08 20:11

Det var för över 10 år sedan som det skissades på ett gemensamt biljettsystem för hela Mälardalen. Men projektet drog ut på tiden och Stockholms lokaltrafik skaffade ett eget system.

Upplands lokaltrafik valde senare en annan lösning. Resultatet blev att måndadskort som ska ta pendlare från SL:s linjer till UL:s måste ha med sig ett kvitto, detta eftersom tågvärdarnas och stationens avläsare inte klarar av att verifiera kortens giltighetstid.

Om resenären inte har med sig ett kvitto är inte färdbeviset giltigt.

– Han som jag köpte kortet av frågade om jag ville ha kvittot. Som tur var tog jag det och har sparat det. Det borde säljas komplett, säger Malin Larsson som bor i Stockholm och pluggar till mäklare i Gävle.

Sture Jonsson, informationschef på UL, säger så här om kortet som kräver kvitto

– Det är tekniskt väldigt komplicerat att hitta en lösning med en avläsare som passar båda systemen. Vi jobbar för att hitta en lösning.

Men kan inte tågpersonalen ha två avläsare så länge, för att kundens ska slippa kvittoproceduren?

– Nej, det skulle inte fungera ur arbetsmiljösynpunkt.

Vad har du fått för reaktioner från resenärerna?

– Jag möter väldigt sällan någon kritik.

En helt annat bild ger en tågvärd som vi träffar på tåget mot Gävle.

– Det är drygt. Kvittokvaliteten är dålig och det är svårt att läsa av dem. Och visst är det många som har reagerat.

Ny trafik och nytt pendlarkort nästa år

De regionalt kollektivtrafikansvariga har beslutat att utöka trafiken i Mälardalen med mer trafik, nya biljetter och nya tåg. Den bredare trafiken ska byggas upp succesivt från 2017 när också Citybanan under Stockholm tas i bruk. Ansvar för trafiken har lämnats till det gemensamt ägda bolaget Mälardalstrafik (MÄLAB).

De nya pendlarkorten marknadsförs under namnet Movingo. Systemet ska ge rätt att resa med buss, tåg, pendeltåg eller tunnelbana i hela regionen. För Uppsalapendlarna kommer det nya pendlarkortet att kosta 2 200 kronor per månad.

En femtedel av Uppsala läns förvärvsarbetande har sin arbetsplats i Stockholms län.

Källa: www.mälab.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!