Pendlare krÀvs pÄ kvitto

UL/SL-korten som gÄr över lÀnsgrÀnsen passar inte i samma biljettlÀsare. Och har inte gjort det pÄ lÀnge. För att styrka kortens giltighet pÄ "UL-sidan" mÄste resenÀrerna visa upp ett kvitto.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2016-09-08 20:11

Det var för över 10 Är sedan som det skissades pÄ ett gemensamt biljettsystem för hela MÀlardalen. Men projektet drog ut pÄ tiden och Stockholms lokaltrafik skaffade ett eget system.

Upplands lokaltrafik valde senare en annan lösning. Resultatet blev att mÄndadskort som ska ta pendlare frÄn SL:s linjer till UL:s mÄste ha med sig ett kvitto, detta eftersom tÄgvÀrdarnas och stationens avlÀsare inte klarar av att verifiera kortens giltighetstid.

Om resenÀren inte har med sig ett kvitto Àr inte fÀrdbeviset giltigt.

– Han som jag köpte kortet av frĂ„gade om jag ville ha kvittot. Som tur var tog jag det och har sparat det. Det borde sĂ€ljas komplett, sĂ€ger Malin Larsson som bor i Stockholm och pluggar till mĂ€klare i GĂ€vle.

Sture Jonsson, informationschef pÄ UL, sÀger sÄ hÀr om kortet som krÀver kvitto

– Det Ă€r tekniskt vĂ€ldigt komplicerat att hitta en lösning med en avlĂ€sare som passar bĂ„da systemen. Vi jobbar för att hitta en lösning.

Men kan inte tÄgpersonalen ha tvÄ avlÀsare sÄ lÀnge, för att kundens ska slippa kvittoproceduren?

– Nej, det skulle inte fungera ur arbetsmiljösynpunkt.

Vad har du fÄtt för reaktioner frÄn resenÀrerna?

– Jag möter vĂ€ldigt sĂ€llan nĂ„gon kritik.

En helt annat bild ger en tÄgvÀrd som vi trÀffar pÄ tÄget mot GÀvle.

– Det Ă€r drygt. Kvittokvaliteten Ă€r dĂ„lig och det Ă€r svĂ„rt att lĂ€sa av dem. Och visst Ă€r det mĂ„nga som har reagerat.

Ny trafik och nytt pendlarkort nÀsta Är

De regionalt kollektivtrafikansvariga har beslutat att utöka trafiken i MĂ€lardalen med mer trafik, nya biljetter och nya tĂ„g. Den bredare trafiken ska byggas upp succesivt frĂ„n 2017 nĂ€r ocksĂ„ Citybanan under Stockholm tas i bruk. Ansvar för trafiken har lĂ€mnats till det gemensamt Ă€gda bolaget MĂ€lardalstrafik (MÄLAB).

De nya pendlarkorten marknadsförs under namnet Movingo. Systemet ska ge rÀtt att resa med buss, tÄg, pendeltÄg eller tunnelbana i hela regionen. För Uppsalapendlarna kommer det nya pendlarkortet att kosta 2 200 kronor per mÄnad.

En femtedel av Uppsala lÀns förvÀrvsarbetande har sin arbetsplats i Stockholms lÀn.

KÀlla: www.mÀlab.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om