Videon är inte längre tillgänglig
Närmaste månaden lockar ett företag i matkassebranschen Uppsalapendlarna med mat på perrongen. Två dagar i veckan under en månad ska de servera små smakportioner på Stockholm centralstation. Under samma period kommer ett erbjudande att finnas på hälften av stolsryggarna på SJ-tågen mellan Stockholm och Uppsala.
Samarbetet är ett resultat av SJ:s drygt årsgamla policy att tillåta produktplacering på tågen. Det kan handla om produktplacering i analog form, på digitala skärmar eller i form av event. Enligt Maria Rosendahl, affärsutvecklare på SJ, är målet att reklamen totalt sett ska ge en omsättning på 20 miljoner per år - något som enligt SJ kommer att gynna resenärerna i det långa loppet, till exempel i form av sänkta biljettpriser.
– Mer intäkt till oss är även till gagn för resenärerna, säger Maria Rosendahl.
Enligt henne har många förfrågningar från företag har kommit in.
– Vi släpper inte in vilka varumärken som helst. Det ska vara något som ger ett tydligt mervärde för resenärerna. Vi vet till exempel att många blir glada när man får något.
Många vill att det ska vara tyst och lugnt på tåget. Finns det inte stor risk att resenärerna störs?
– Människor ska aldrig störas på sin plats. Har vi event så har vi dem i bistron, säger Maria Rosendahl.
Uppsalabon Johan Adolfsson, som pendlar dagligen på sträckan Uppsala-Stockholm, har märkt att det blivit mer reklam på tågen. Han har inget emot det. Det har inte heller Ann-Catrin Johansson från Morgongåva som hinner få tag på lite gulaschgryta minuterna innan tåget börjar rulla norrut.
– Jag tycker det är ganska trevligt. Det lyfter allt lite, säger hon.
Pendlaren och Uppsalabon Jonas Blomberg är däremot tveksam till reklam, i alla fall i eventform, ombord på tågen.
– På tåget vill jag nog ha lugn och ro. Det blir lite stökigt annars.