– SJ:s beslut är en dålig lösning för Uppsala och en feg lösning av SJ som backar. Det handlar ändå om vår huvudstadsregion med Sveriges största arbetsmarknad där flödet mellan Uppsala och Stockholm är extremt viktigt för hela landet. I stället för att utveckla resandet mellan Stockholm och Uppsala väljer SJ att dra sig ur, säger Erik Pelling.
Han har precis nåtts av nyheten när UNT når honom.
– Sträckan Uppsala-Stockholm var länge en av SJ:s mest lönsamma. Sträckan är fortfarande en av de mest trafikerade och behovet är snarare att öka trafiken. Det här visar att det verkligen är ett systemfel inom svensk järnvägspolitik, säger Erik Pelling.
Samtidigt planeras nu för utbyggnaden av spårtrafiken mellan Uppsala och Stockholm.
– Den satsningen med utökad kapacitet behövs ändå, men SJ:s roll i den satsningen väcker många frågor, säger han.
Uppsala kommun kommer nu att agera för att försöka påverka SJ.
"Vi kommer att föreslå att kommunstyrelsen skickar ett skarpt formulerat brev till SJ och ägaren staten. Jag hoppas på bred enighet", skriver Erik Pelling i ett mejl.
Det håller oppositionsledaren Therez Almerfors (M) med om. Beskedet kom helt oväntat, säger hon.
– Vi har inte fått några indikationer. Så sent som i fredags kom Mälardalsrådet, som jag och Erik Pelling sitter med i, med den senaste pendlingsstatistiken som visade att det totala antalet pendlare ökat enormt mellan Uppsala och Stockholm. Sträckan är Uppsalabornas livsnerv, det är oerhört angeläget att hitta en lösning.
Vems är ansvaret?
– Vi gemensamt måste göra det. För mig spelar det ingen roll vilken operatör det är, så länge tågen rullar och Uppsalaborna tar sig till jobbet. Annars riskerar vi att förlora vår attraktivitet som stad.
"Vad händer med fyrspårsavtalet nu?" skriver läsaren Eva i UNT:s chatt om nedläggningen. Therez Almerfors tycker att signalen är att Uppsala prioriteras lägre.
– Det gör behovet av en tågstation i Bergsbrunna mindre, säger hon.
Jennie Claesson (L) säger till UNT att det nu är viktigt att hålet efter SJ fylls snabbt.
– Jag förväntar mig att Mälartågs styrelse tar det ansvaret.
Ehsan Nasari (C) skriver att nedläggningen kan "leda till att människor som vill bo i Uppsala känner sig tvungna att flytta. Det vore ett verkligt nederlag."
Stefan Hanna (UP) skriver: "Sparka SJ:s styrelse och ledning".