Pedagogisk eller farlig?

Att använda dator, läsplatta och mobil som pedagogiskt redskap, är det bra eller dåligt? Anna Nygren, sömn-och stress-pedagog och Jesper Eklund, it-pedagog på gymnasieskolan GUC i Uppsala ger sina bästa argument för och emot.

Foto:

Uppsala2013-09-27 09:25

Hur populärt är digitala läroböcker just nu?
Jesper Eklund:
– Det är verkligen på frammarsch, särskilt inom SO-ämnen där världen förändras varje dag. Där är det av värde att eleverna har uppdaterat material.

Anna Nygren:
– Ja, och inte minst märks det på att läromedel utvecklas för allt yngre barn ända ner till tvåårsåldern.

Är inte problemet att barn hänger för mycket vid sina datorer?
Anna Nygren:
– Jo, så är det. Barn och unga som sitter mer än tre timmar vid datorn varje dag räknas som högkonsumenter enligt Medierådet och många sitter mer än så på sin fritid. Lösningen är inte att ta bort datorn. Men lärare och föräldrar behöver öka sina kunskaper om sömn och stress och vad ständig uppkoppling ger för konsekvenser.

Jesper Eklund:
– Men vi har också en läroplan som utgår från att vi ska ge eleverna digital kompetens. Skolan ska ha datortid på schemat.

Varför har det blivit så populärt med digitala läromedel?
Jesper Eklund:
– Det finns många fördelar. Inte minst för eleverna, som slipper kånka på en massa böcker i ryggsäcken. De slipper stressmomentet att glömma och tappa bort böcker. Trasiga och inaktuella läroböcker med fel i behöver de inte heller ha.

Anna Nygren:
– Och kunskapen finns i en teknik som eleverna är vana vid och behärskar. Det blir en trygghetsfaktor.

Finns det risker med att digitalisera skolan helt och hållet?
Anna Nygren:
– Ja, jag ser två stora faror: stress och strålning. Stress är ett system gjort för att vi ska överleva. Det slår i gång när vi är uppkopplade och unga i dag är det dygnet runt. Stress genererar i sin tur sömnrubbningar, depression och koncentrationsproblem. Det som händer vid sömnbrist är att man får svårt med närminnet. Man får också problem med att fokusera och analysera. Ju mer eleverna sitter framför datorn, desto svårare får de att analysera och koncentrera sig i skolan.
– Den andra faran är riskerna med strålningen. Mobiler och läsplattor som är uppkopplade mot det trådlösa nätverket strålar mer än en dator som är uppkopplad mot det trådbundna nätverket. Forskning visar att strålning ökar risken för huvudvärk och koncentrationssvårigheter, särskilt bland personer som utsätts för strålning under en längre tid, och just ungdomar är en grupp som är ständigt uppkopplade.

Jesper Eklund:
– Det är klart att det gör. Man är ständigt i kontakt med all information som finns där ute och med sina kompisar. Risken finns att man aldrig stänger av. Men skolan måste ändå anpassa sig till dagens teknik, vi kan inte stå utanför övriga samhället och fördelarna väger över.

Vad är bra med att ha undervisning via dator, läsplattor och mobil?
Anna Nygren:
– Man kan anpassa läromedel för elever med särskilda behov. Jag som är gammal svensklärare tycker att det är fantastiskt att ha hela biblioteket tillgängligt på nätet i stället för fem klassrumsexemplar av en bok. Att öppna litteraturen på det här sättet skapar möjligheter.

Jesper Eklund:
– Det finns många praktiska fördelar. Våra elever på GUC får var sin läsplatta vid skolstart och kommer i gång med inlärningen från dag ett eftersom det är en så lättillgänglig teknik. Man får snabbt i gång lektionen och det behövs ingen teknisk support.

Vad tycker eleverna om den digitala utvecklingen?
Jesper Eklund:
– De flesta är väldigt nöjda. Våra elever gjorde en egen undersökning i våras och frågade andra elever hur de upplever digital inlärning och mer än 80 procent tyckte att de pedagogiska vinsterna är så omfattande att det egentligen inte finns något alternativ.

Anna Nygren:
– Men det jag är ute efter är balans. Många elever lever med sin mobil dygnet runt. Det går att kombinera av- och påknappen men vi i vuxenvärlden har ett jättejobb att göra för att lära unga att stänga av emellanåt. Och här har skolan ett ansvar. Har man delat ut läsplattor till varje elev ska man också erbjuda fysisk aktivitet vare dag och lära ut om hur hjärnan fungerar.

Och vad anser lärarna om den digitala utvecklingen?
Jesper Eklund:
– Den nya tekniken gör det mindre stressigt för lärarna eftersom de har sitt undervisningsmaterial samlat på ett ställe.

Anna Nygren:
– En läsplatta är extremt enkel att använda och man behöver inte ha avancerad datorkunskap.

När funkar datorstödd undervisning som bäst?
Anna Nygren:
– Eftersom jag jobbat med elever som behöver extra stöd ser jag att den kan höja självförtroendet, man behöver inte presentera allt man lärt sig i text, det funkar med film och bild också.

Jesper Eklund:
– När man inte tänker på att den finns där och när den är ett hjälpmedel som berikar lärandet.

Fotnot: 24-25 september deltog Anna Nygren och Jesper Eklund i en konferens om framtidens läromedel på Uppsala konsert och kongress. Deras program presenterades under rubriken Uppkopplad-avkopplad – ett helhetstänk kring lärande och it i skolan med iPads fullt ut.

Dator till fler elever

Tillgången till datorer bland eleverna har fördubblats sedan 2008. Nu går det i genomsnitt 3,1 elever per dator på kommunala skolor och 2,4 elever per dator på fristående grundskolor. På gymnasiet går det i genomsnitt 1,3 elever per dator.

Trots fler datorer, har it-användningen i undervisningen inte utvecklats lika snabbt. Endast hälften av grundskolorna och två tredjedelar av gymnasieskolorna har en plan för hur datorer ska användas i klassrummet.

Källa: Skolverkets omvärldsblogg http://omvarld.blogg.skolverket.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om