Stina Hultén – Liljeforsskolan
Med stort engagemang leder Stina Hultén Liljeforsskolan för att eleverna ska nå sina mål och för att medarbetarna ska utvecklas. Hon gör det med en tydlig vision där hon alltid förmedlar en känsla av sammanhang där hon är tydlig med att alla på skolan är viktiga för helheten. På ett framgångsrikt, uppmuntrande och inspirerande sätt leder Stina också ett systematiskt kvalitetsarbete där frågeställningar kring sociala och ekonomiska frågor, miljö och delaktighet integreras. Det sker genom ett målinriktat arbete för att hela skolan tillsammans ska nå de nationella målen. För Stina är alltid elevens bästa i centrum vilket är nyckeln i skolans framgångsrika arbete med hållbar utveckling. Samtidigt är hon är synlig och närvarande på alla plan i verksamheten i klassrumsbesök, korridor och matsal med fokus på medskapande och dialog. Med ett inkluderande arbetssätt engagerar Stina andra runt omkring sig och är en förebild som chef och ledare.
Åsa Öhman Rudén – Täljstenens förskola
Åsa Öhman Rudéns skicklighet att väcka nyfikenhet och engagera barnen på Täljstenen är unik. Med full inlevelse och ett stort hjärta skapar hon en plats för alla oavsett bakgrund eller förutsättningar i sin undervisning och arbetsvardag. Detta gör att alla barn har goda möjligheter att utmanas på sin egen nivå och lägga ett fundament för ett gott självförtroende och en god självkänsla. Åsa har även en stor vilja att bidra till utveckling, både verksamhetens och sin egen. Hon strävar också passionerat efter att alltid göra dagen meningsfull för barnen på nya och kreativa sätt. Den inlevelse och dedikation som Åsa uppvisar borde vara kriteriet för att komma in på lärarutbildningen.
Anna Blomqvist – Bergaskolan
Anna Blomqvist har en alldeles särskild förmåga att väcka sina elevers nyfikenhet och engagemang både i och utanför klassrummet. Hon har en passion för sitt uppdrag som inspirerar till nyfikenhet och intresse för ämnet och uppgiften. Samtidigt skapar hon ett tryggt klimat för lärande där hon får eleverna att våga vara delaktiga i undervisningen och känna tilltro till sin förmåga att lyckas med uppgiften. I en sådan miljö finns arbetsro och tolerans för olikheter där hon också utmanar och ger självförtroende. I dialog med föräldrar följer hon varje elevs utveckling med stor noggrannhet. Annas positiva inställning, engagemang och energi smittar av sig på alla runt omkring.
Karolina Kalat – Rosendalsgymnasiet
Karolina Kalat har en unik talang för att skapa glädje i klassrummet och lust att lära hos sina elever. Med fokus på kunskapsuppdraget anpassar hon undervisningen efter elevens förutsättningar och tar ett stort ansvar för elevernas och därmed skolans mående och utveckling. Hon strävar efter att alla ska förstå, är full med idéer och lyssnar på allas förslag. Eleverna som har nominerat henne ger en samstämmig bild av en varm person med sprudlande energi som motiverar varje elev och gör det roligt att gå i skolan. Hon stöttar när det känns svårt och stärker varje elevs självförtroende för att de ska nå sina mål. Med höga men realistiska förväntningar på sina elever ser hon varje individ. Hon är kunnig i sitt ämne och har lätt att få sina elever att förstå. Karolina blandar alltid lärorika och pedagogiska lektioner med mycket humor.