Raied Karoumi är professor i brobyggnad på Kungliga Tekniska Högskolan. Han säger att han skulle behöva mer information för att kunna svara på vad som har hänt med bron, men han tycker att det som har inträffat är märkligt.
– Det här ska inte hända. Att en bro blir längre eller kortare av temperaturer är inget konstigt, men det ska konstruktionen klara av. Det har inte varit så ovanligt varmt att något sådant här ska kunna hända. Något är uppenbarligen fel, men det är svårt att säga exakt vad innan man vet vilka delar av bron som blivit längre, säger Raied Karoumi.
Det var i fredags kväll som den 60 meter långa bron fastnade i uppfällt läge. Den 111 ton tunga broklaffen kunde inte gå ner. Och det här inträffade alltså bara sex dagar efter att bron invigts. Själva broklaffen är byggd i så kallat rosttrögt stål.
"Att vi lyckats överträffa förväntningarna avseende kvaliteten i det vi byggt gör att jag är extra stolt över att vi nu inviger bron" sade arbetschefen David Eriksson på Peab, som byggt bron, vid invigningen.
Under helgen ville Peab inte svara på några frågor kring brohaveriet. På måndagen skrev David Eriksson i ett mejl till UNT:
"Det vi utreder är orsaken till det inträffade för att hitta en lämplig åtgärd på problemet. Utredningen utförs av Peab som entreprenör tillsammans med den brokonstruktör som varit inkopplad i brobygget. Under helgen har vi gjort mätningar av brons olika delar, ett arbete som vi också kommer att fortsätta att göra framåt. Därefter ska mätdata analyseras tillsammans med våra konstruktörer".
David Eriksson skriver vidare:
"Vi har redan nu en uppfattning vad som kan ha hänt men får återkomma med den informationen när utredningen kommit lite längre. Av erfarenhet vet vi att öppningsbara broar behöver få ta del av alla årstider för att man ska veta exakt hur den reagerar. Stål och betong minskar och ökar i volym beroende på temperatur och det som ibland händer är att stålet i en bro sväller vid hög utomhustemperatur vilket gör att någon del i konstruktionen kan fastna och då fungerar inte bron som den ska. Exakt vad som har hänt Tullgarnsbron utreds just nu."
Tullgarnsbron är konstruerad av bolaget ELU. De vill i nuläget inte kommentera det inträffade men säger att man bistår Peab i utredningen och "med att ta fram förslag på åtgärd". I övrigt hänvisar ELU till Peab och Uppsala kommun.
Inför öppningen ska bron ha testkörts närmare 200 gånger. Kommunen hade på måndagen inte fått någon ny information från Peab.
– Vi har inte kommit fram till något nytt utan måste nu analysera de första resultaten från utredningen. Det har bland annat gjorts olika mätningar. Vi tror att det är värmen som orsakat felet genom att metaller i brokonstruktionen har svällt, men det måste utvärderas, säger Johannes Eriksson, enhetschef på kommunens gatuavdelning.
Någon ny prognos för när resultat från utredningen kan komma finns inte. Det finns heller ingen prognos för när bron kan tänkas öppna igen.
Tullgarnsbron började byggas i februari 2022 och invigdes alltså den 27 april i år. I samband med att nya bron invigdes blev det förbjudet att köra över Islandsbron. Men nu när Tullgarnsbron är avstängd tills vidare leds trafiken om via just Islandsbron och Kungsängsbron.
Tullgarnsbron kostade cirka 140 miljoner kronor.