Patientombudsman kritiserar väntetider

Patientombudsmannen Eva Åkerlind i Uppsala läns landsting kräver en förklaring från ögonkliniken på Akademiska sjukhuset om hur man kunde slarva bort besökstiden för en patient med allvarliga ögonproblem. Åtgärder för säkrare tidbokning hade utlovats efter tidigare misstag.

Uppsala2004-08-11 00:00
UNT berättade i lördags att kliniker på Akademiska sjukhuset uppmanats att kontrollera patienternas väntetider extra noga sedan ögonkliniken missat att en diabetessjuk patient skulle ha kommit på återbesök efter en månad. Felet berodde på att någon i personalen hade tryckt fel vid registreringen i sjukhusets administrativa dataprogram, IMX.
Att besöket försenades med fem månader kan enligt Socialstyrelsens utredning ha medfört en försämring av patientens synförmåga.

Felet upprepades
Patientombudsmannen Eva Åkerlind tycker att det är anmärkningsvärt att felet kunde uppstå trots att hon påtalat bristerna i samband med ett liknande fall på kliniken tidigare.
— Jag såg allvarligt på felet redan vid det tillfället. Då sade man från kliniken att rutinerna skulle skärpas. Jag vill därför veta varför felet ändå har upprepats, säger Eva Åkerlind.
Hon känner inte till om liknande händelser med feltryckningar i IMX kan ha inträffat på andra kliniker vid sjukhuset.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!