Patientombudsman kritiserar väntetider
Patientombudsmannen Eva Åkerlind i Uppsala läns landsting kräver en förklaring från ögonkliniken på Akademiska sjukhuset om hur man kunde slarva bort besökstiden för en patient med allvarliga ögonproblem. Åtgärder för säkrare tidbokning hade utlovats efter tidigare misstag.
Att besöket försenades med fem månader kan enligt Socialstyrelsens utredning ha medfört en försämring av patientens synförmåga.
Felet upprepades
Patientombudsmannen Eva Åkerlind tycker att det är anmärkningsvärt att felet kunde uppstå trots att hon påtalat bristerna i samband med ett liknande fall på kliniken tidigare.
— Jag såg allvarligt på felet redan vid det tillfället. Då sade man från kliniken att rutinerna skulle skärpas. Jag vill därför veta varför felet ändå har upprepats, säger Eva Åkerlind.
Hon känner inte till om liknande händelser med feltryckningar i IMX kan ha inträffat på andra kliniker vid sjukhuset.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!