Patienter nöjda med vården

99 procent av patienterna som besöker primärvården i Uppsala läns landsting är nöjda med besöket. Det visar primärvårdens egen patientundersökning bland besökare på mottagningarna.

Uppsala2005-01-06 16:51
Enkäten delades ut till alla patienter som besökte primärvårdens mottagningar i länet under två veckor i oktober. På frågan "Blev du nöjd med besöket?" svarade 99 procent ja.
— Det är förstås ett positivt resultat för oss. Det liknar resultatet i våra tidigare enkäter, säger Kerstin Söderlund, primärvårdsdirektör.
Undersökningen täcker dock i huvudsak bara de patienter som har fått en tid på mottagningen och alltså inte de patienter som kan ha sökt kontakt med en mottagning utan att nå fram.
— Resultatet i enkäten är bara en del av sanningen. De som inte kommer till mottagningen fångar vi inte på det här sättet. Vi har inför nästa undersökning diskuterat hur vi ska få en spegling av vad medborgarna tycker, kanske genom en medborgarenkät, säger Kerstin Söderlund.

Sämst på väntetider
UNT berättade för en månad sedan att husläkarmottagningarna i Uppsala läns landsting är sämst i landet på väntetider. Patienter i Uppsala län har svårast att få en tid hos husläkaren inom de sju dagar som den nationella vårdgarantin anger som längsta väntetid.
Väntetiden tros vara en orsak till att många patienter med lindrigare besvär hellre söker vård på akutmottagningen vid Akademiska sjukhuset.
Men de patienter som har besökt primärvården och svarat på enkäten är alltså mycket nöjda. 94 procent av de svarande tycker att väntetiden till besöket var acceptabel.
Drygt 60 procent av patienterna hade kontaktat mottagningen via telefon och av dessa har drygt hälften svarat att de tycker att det var lätt att komma fram. Elva procent tyckte att det var svårt.

Få använder e-post
En mycket liten del av de svarande, mindre än en procent, har använt sig av e—post för att kontakta mottagningen.
— Vi får väl göra ytterligare kampanjer om patientens möjlighet att skicka e—post. Ändå säger mottagningarna att det blir fler och fler som använder sig av e—posten, säger Kerstin Söderlund.
7 588 enkäter delades ut bland patienterna med en svarsfrekvens på 82 procent.
Dubbelt så många kvinnor som män besökte mottagningarna. Nitton procent av alla besökare var barn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!