Patientavgifer försenades

Från första januari i år infördes formellt patientavgifter vid barnsjukhuset i Uppsala. Men praktiska problem har försenat införandet.

Uppsala2007-06-10 23:09
Avgifterna började tas ut först för två veckor sedan.
Det var i mitten av december som landstingsfullmäktige beslutade att med något undantag införa halv patientavgift för barn och ungdomar i Uppsala läns landsting. De nya reglerna skulle gälla från första januari i år.
Genom avgifterna på barnakuten hoppades den politiska majoriteten i landstinget att minska antalet "onödiga" besök. Avgifter skulle bli ett verktyg för att styra patienterna till rätt vårdnivå - oftast till vårdcentralen.

Trots att beslutet om avgifter togs redan i december har det dröjt ända till i mitten av maj innan det politiska beslutet fick genomslag vid barnsjukhuset.
Enligt Ulf Hanson, divisionschef vid Kvinno- och barndivisionen, finns det flera skäl till förseningen.
- Beslutet togs väldigt sent på året. Vi fick det på vårt bord i början av januari. Det fanns ingen möjlighet att komma igång tidigare, dessutom måste lokalen byggas om, bland annat av säkerhetsskäl. Visserligen kunde vi ha skickat en faktura till patienterna, men det kräver en ganska omfattande hantering av bland annat frikort. Vi har ungefär 120 besök varje dygn på barnsjukhuset, berättar Ulf Hanson.

Han ser inte patientavgifterna som ett ekonomiskt bekymmer för föräldrarna eftersom man snabbt når högkostnadsskyddet, (900 kronor). Alla barn i familjen räknas gemensamt in i högkostnadsskyddet.
- Problemet är snarare vart föräldrarna ska vända sig med sina barn eftersom tillgängligheten inom primärvården är dålig. Om avgifterna ska ha någon effekt måste tillgängligheten bli bättre. Vi ska träffa primärvårdsledningen för att diskutera frågan, säger Ulf Hanson.

Ismail Kamil, ordförande (fp) i hälso- och sjukvårdsstyrelsen tycker det är bekymmersamt att det tagit så lång tid för sjukvården att verkställa det politiska beslutet.
- Jag ska prata med ansvariga för att höra varför det dröjt så länge, säger Ismail Kamil.
Avgifterna tillkom i syfte att styra patienterna till primärvården istället för till sjukhuset. Har människor något egentligt alternativ med tanke på den dåliga tillgängligheten inom primärvården?
-Vi har gett hemläkarjouren möjlighet att ta emot fler patienter. En närakut är på gång och vi har signalerat till vårdcentralerna att exempelvis utvidga telefontiderna och ha öppet på kvällar, tidiga morgnar och helger om det finns behov, säger Ismail Kamil.

Han framhåller också distriktssköterskornas roll för en ökad tillgänglighet.
- Från barnsjukhuset har vi fått signaler att nästan hälften av patienterna är primärvårdsfall. Flera av dem skulle kunna ha fått hjälp av distriktssköterskor. Enda sättet att lösa problemet är att primärvården blir mer effektiv.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om