Påskpyssel för barnen

På Stenhällens förskola i Uppsala gillar barnen att skapa i olika material. Vi var där när det påskpysslades som bäst och fick tips på hur man billigt och enkelt kan påskpyssla hemma, utan att tumma på originaliteten.

Barnskötaren Anna Sjödin hjälper barnen att göra fantasifulla målningar med enkla medel. Fr v Emil Blom, Hanna Stenhammar, Axel Isaksson, praktikant Andreas Persson-Stenberg, Anton Danielsson, Edith Lindhagen, Anna Sjödin, Malcom Ekberg och Jacob Calais.

Barnskötaren Anna Sjödin hjälper barnen att göra fantasifulla målningar med enkla medel. Fr v Emil Blom, Hanna Stenhammar, Axel Isaksson, praktikant Andreas Persson-Stenberg, Anton Danielsson, Edith Lindhagen, Anna Sjödin, Malcom Ekberg och Jacob Calais.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2009-04-09 08:00
Så här i påsktider plockar personalen på Stenhällens förskola fram fjädrar, färgat papper, toapappersrullar, en massa målarpennor och allt annat som är bra att ha när man gör påskpyssel.

I varje rum på förskolan sitter barn och jobbar vid olika arbetsbord när vi kom kommer på besök. Koncentrationen är på topp, man kan nästan höra en knappnål falla.
- Jag tycker att det är roligt att påskpyssla, för då får man arbeta, säger Emma Hultman Lantz, 4 år.
Hon prövar att blåsa på en rosa fjäder, och vips flyger den i väg över bordet. Snabbt fångar hon in fjädern och fäster den på rumpan på en pappershöna.

Den ska hon ge till sin kusin.
- För då blir hon jätteglad, säger Emma Hultman Lantz.
Vid arbetsbordet där barnen gör påskharar ligger gula och vita servetter, färgpennor och toapappersrullar. Det är allt som behövs för att göra fantasifulla placeringskort till påskbuffén.
Pontus Elister Wester, 4, får hjälp av förskolläraren Lena Wallin att rulla den vita servetten till en tub. När man viker ihop servetten blir det påskharens öron. Sen målar han på ögon och nos. Han väljer svart och röd färg, bordsgrannen väljer grönt och svart.

Men det är svårt att få prickarna exakt lika stora.
- Alla påskharar blir olika, precis som vi människor är olika. Den blev jättefin, för den har du gjort, säger Lena Wallin.
Skapande aktiviteter är högprioriterat på Stenhällens förskola, inte bara inför jul och påsk, berättar Eva Rutkowski, förskolläre.
- Vi jobbar med olika teman. Först pratar vi om ämnet, det kan vara kroppen, rymden, fåglar, blommor. Sen jobbar vi med det konstnärliga uttrycket.

I de skapande aktiviteterna ryms också geometri och matematik. På en vägg hänger påskhönor gjorda av filtmaterial i olika färger. Kroppen är klippt som en trekant. Och vid ett av arbetsborden sitter en grupp barn och klipper gula remsor i olika längder, som sedan klistras ihop till en liten och en stor cirkel, det vill säga kropp och huvud på en höna.
På Stenhällens förskola finns även modersmålspedagoger integrerade i verksamheten.

Sultan Yesil jobbar med barn som har turkiska som modersmål. Hon berättar att man inte firar påsk i Turkiet.
- Men det är viktigt för de här barnen att se hur påskfirandet går till i Sverige. Vi lär alla barn att säga glad påsk på olika språk. Och så berättar vi om hur påskfirandet kan skilja sig åt i andra länder, säger Sultan Yesil.
Hållbar utveckling är också ett tema som ska genomsyra hela förskolans arbetssätt. När personalen tog upp sopsortering och vad vi gör med allt vårt skräp, blev de ingången till nästa projekt, som startar efter påsk.
- Vi hittade en bok på Stadsbiblioteket med fantasifulla tips på vad man kan göra av sopor. Nu har vi samlat ihop en massa bråte och kartonger i förrådet. Det ska bli spännande att se vad det blir av det, säger barnskötaren Anna Sjödin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om