Påsken viktig helg för handeln
Påsk är en av dagligvaruhandels viktigaste helger. Under påskveckan ökar försäljningen med nära en miljard kronor jämfört med en normal vecka. Mest hysterisk är skärtorsdagen.
Foto: Scanpix
Som mattradition är påsken stark. Av de 500 som deltagit i undersökningen säger 95 procent att de ska äta påskmat i år. Över hälften av dem kommer att laga till den själv. Ägg, lax, sill och påskmust toppar listan över påskbordets godsaker.
- Det blir vanligare att påskäggen innehåller annat än bara godis. Många uppvaktar med små presenter och inte bara till barnen, säger Margareta Ternell vid Svensk Handel.
Ekotrenden tycks också vara stark. Cirka 40 procent uppger att de kommer att handla ekologiskt till påskbordet. Lika många anser att priset är viktigast när de väljer varor.
Försäljningen i påsk, miljarder kronor
Veckan före påsk: 4,29
Påskveckan: 5,0
Veckan efter påsk: 3,96
Normalveckan: 4,17
Källa: Hui
Veckan före påsk: 4,29
Påskveckan: 5,0
Veckan efter påsk: 3,96
Normalveckan: 4,17
Källa: Hui
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!