Påsken viktig helg för handeln

Påsk är en av dagligvaruhandels viktigaste helger. Under påskveckan ökar försäljningen med nära en miljard kronor jämfört med en normal vecka. Mest hysterisk är skärtorsdagen.

Foto: Scanpix

Uppsala2007-04-04 00:01
Enligt utredningen Påsken - en viktig mathelg, som gjorts av Handelns utredningsinstitut, Hui, i samarbete med Tasteline.com, börjar affärernas försäljning öka så smått reden veckan innan påsk. Under själva påskveckan ger sig allt fler ut i butikerna. Försäljningen stiger med 20 procent jämfört med normalveckan och når under Skärtorsdagen 30-procentsgränsen, "extremt" enligt Hui. När långfredagen inträder dalar försäljningen för att veckan efter påsk ligga fem procent under normalveckan. De flesta väljer att göra sina inköp på en stormarknad. Några enstaka handlar över internet. Men fler skulle välja nätet om det gick smidigare.
Som mattradition är påsken stark. Av de 500 som deltagit i undersökningen säger 95 procent att de ska äta påskmat i år. Över hälften av dem kommer att laga till den själv. Ägg, lax, sill och påskmust toppar listan över påskbordets godsaker.
- Det blir vanligare att påskäggen innehåller annat än bara godis. Många uppvaktar med små presenter och inte bara till barnen, säger Margareta Ternell vid Svensk Handel.
Ekotrenden tycks också vara stark. Cirka 40 procent uppger att de kommer att handla ekologiskt till påskbordet. Lika många anser att priset är viktigast när de väljer varor.
Försäljningen i påsk, miljarder kronor
Veckan före påsk: 4,29
Påskveckan: 5,0
Veckan efter påsk: 3,96
Normalveckan: 4,17

Källa: Hui
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!