Påsken slår nya rekord

I år slår påsken nya rekord i dagligvaruhandeln spår Hui, Handelns utredningsinstitut. Uppsalas handlare tror också på rejäl försäljningsökning, trots att firandet infaller mellan två lönehelger.

Uppsala2006-04-12 23:25
— Påsken är en riktig mathelg, många har sparat för att kunna köpa det där lilla extra till påskbordet, säger Rolf Carlson, ägare till Ica Kvantum i Gränby.

Matglada svenskar väntas i år köpa påskmat för 4,6 miljarder kronor, en ökning med 2,5 procent jämfört med i fjol. Och
I dag, på skärtorsdagen, kommer det att vara extra trångt i mataffärerna, då försäljningsökningen är hela 30 procent större än under en normalvecka och handlarnas kanske enskilt viktigaste dag på året.
Men helgens inköp började redan veckan innan påsk. Försäljningen ökar i år med fem procent. Under själva påskveckan är försäljningen 20 procent högre än under en normalvecka och betydligt högre än under en lönevecka, enligt Hui.

Till skillnad mot julen, då både julklappar och julskinkan bidrar till köpfesten, går påskhelgen framförallt i ätandets tecken.
Vad som hamnar i matkassarna är förutsägbart, vi svenskar är ett traditionsbundet folk och tar inte ut svängarna när det gäller nya maträtter. På påskbordet serveras som vanligt framförallt ägg, lax, lamm, sill, must och skinka.
Kvantum räknar med att öka sin försäljning med 10 procent i år jämfört med i fjol. På hyllorna ligger exempelvis åtta ton påskskinka och 120 000 ägg och väntar på att ätas upp.
Och mellan måltiderna stoppar vi i oss lösgodis, en lockvara som mataffärerna passar på att priskriga med och som även i år säljer extremt bra.
— En normalvecka går det åt cirka två ton, under påskveckan sjudubblas försäljningen till cirka 14 ton. Vi får nya lastbilsleveranser varje dag, berättar Rolf Carlson.

Lagom till påsk saluför Coop det sockersöta till kilopris. Varför det?
— Godispriset ska vara jämförbart med frukt och grönt. Det är för att ge rätt signaler till kunden om att godis inte är billigare än frukt, något som man kan få känslan av när det säljs till hektopris, säger Mats Mönnig, stormarknadschef vid Coop Boländerna.
Ändå väntas en strykande åtgång på lösgodiset, fem ton extra är beställt till påskveckan.
På Coop Boländerna tror man också på en bättre försäljning än i fjol.
— I år ligger påsken senare och då klaffar det bättre med trädgårdssäsongen, vi hoppas kunna öppna vår utomhusavdelning i helgen, säger Mats Mönnig.

Lika optimistisk är dock inte Marie Olsson, butikschef på Willys på Kungsgatan.
— Det är en svår vecka, eftersom påsken infaller mellan två lönehelger, även om vi ökar vår försäljning.
Och av lösgodisföräljningen väntas bara en marginell ökning. Willys säljer det till ordinarie pris.
— Vi håller kvar vid ordinarie lågpris. För oss kan det till och med bli en liten nedgång i godisförsäljningen.
För hela landet beräknas dagligvaruhandeln omsätta drygt 12 miljarder kronor under veckan före påsk, påskveckan och veckan efter påsk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om