Parodimakare tar sig an ESC

Uppsalabröderna Daniel och Emil Norbergs parodier på svenska Melodifestivalen har blivit en tittarsuccé på Youtube. Nu har de tagit steget till nästa nivå – Eurovision song contest.

Emil och Daniel Norberg under inspelningen av parodin på svenska Melodifestivalen i mars 2016.

Emil och Daniel Norberg under inspelningen av parodin på svenska Melodifestivalen i mars 2016.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2016-05-13 21:45

Klippet lades ut på torsdagen och har just nu runt 55 000 visningar på Youtube, duons tidigare parodiklipp har nått miljoner tittare. I klippet sjunger Daniel Norberg sig genom en rad vinnarlåtar från ESC:s historia, komprimerat till två minuter. Där målgruppen tidigare av naturliga skäl varit övervägande svensk, siktar Daniel och Emil Norberg på möjligheten att nå en bredare publik.

KOLLA KLIPPET: A cappella – ESC winners

– Det är första gången vi testar det här och sjunger på engelska. Vi tror väl att vår udd egentligen är på svenska fenomen, med det kan vara kul att se om vårt sätt att skapa humor funkar även utomlands, säger Daniel Norberg.

Sitter ni och hökar över Youtube nu för att kolla hur det går?

– I början var det väldigt mycket så, att sitta och uppdatera hela tiden, men nu är det mer som att släppa ifrån sig ett barn som får klara sig på egen hand. Men det är lite skönt att vi haft de stora klippen innan, skulle detta klippet inte bli så bra kan vi i alla fall säga att vi har de andra klippen som har haft fyra–fem miljoner visningar. Allt kan inte gå bra.

Att välja ut vilka vinnarlåtar som skulle vara med i klippet var inte det lättaste, berättar Daniel Norberg. Vissa av vinnarlåtarna från ESC:s historia hade de ingen relation till alls. Och sedan skulle det vara bra låtar.

– Vi har mest fokus på nordiska låtar, men de nordiska länderna har ju också varit bra genom åren.

Och arbetet har varit intensivt, sedan i söndags har Daniel Norberg arbetat tolv timmar per dag för att få det nya klippet färdigt. På torsdagskvällen kunde han till slut trycka på lägg ut-knappen.

– Det handlar ju om två minuters komprimerad underhållning och det tar ju jättelång tid att göra. Det blir alltid så när vi ska göra klipp, då släpper man allt annat, träning, vänner och relationer och går in i peruklådan. Det är ju inte hållbart egentligen, men det är ju så kul när man släpper klippet.

Efter det här släppet tänker bröderna ligga lite lågt med Eurovision, det kommer till exempel inte att bli något parodiklipp om finalen. Och Daniel Norberg vill hålla det helt öppet om det blir någon fortsättning på klippen om svenska Melodifestivalen.

– Vi förknippas ganska mycket med det här, men vi är professionella underhållare och vill satsa på andra delar av karriären. Vi vet att vi kan skapa virala klipp och nu har vi startat en byrå för att hjälpa företag att lyckas i sociala medier.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!