Det nya förslaget innebär att det blir samma parkeringsavgifter för både anställda och besökande till sjukhuset. Samtidigt kommer anställda även i fortsättningen kunna köpa ett rabatterat klippkort för att parkera. De som väljer att köpa ett sådant klippkort kommer då att betala förmånsskatt för detta.
De nya avgifterna gör det billigare för besökare och dyrare för anställda att parkera vid sjukhuset. Maxtaxan i avgiften gör dessutom att det blir billigare att parkera vid Akademiska sjukhuset än på de kommunala parkeringarna i stan för den som arbetar i centrala Uppsala. Detta kan in sin tur göra att det kan bli svårare att hitta en ledig parkeringsplats för personalen, vilket många upplever som ett bekymmer redan i dag.
– Det ökar risken absolut. Men det är en avvägning. Om vi skulle ha högre parkeringsavgifter så blir det dyrare även för personalen. Vi kommer att följa och utvärdera hur pass mycket trycket på parkeringarna förändras, säger Björn Larsson, biträdande ekonomichef på Region Uppsala.
En förstudie om att bygga fler parkeringsplatser på sjukhusområdet har inletts. Risken är dock att ett nytt eller utbyggt parkeringshus innebär att kalkylen för intäkter och kostnader för parkeringarna inte längre går ihop. Något beslut är heller inte fattat om att bygga ut parkeringshuset.
Hur ser du på risken att regionen får använda pengarna till parkeringar i stället för vård?
– Vi har inte tittat på ett eventuellt bygge av fler parkeringar i beräkningarna. För att bygga ett nytt parkeringshus så behövs det också ett fullmäktigebeslut, säger Björn Larsson.
Skälet till förändringen är en propå från Skatteverket som kräver att regionen redovisar personalens parkeringsavgifter och förmånsbeskattning av dessa. Enligt skattereglerna är billigare parkering för de anställda en skattepliktig förmån. Timpriset har nu satts i nivå med kommunens avgift i närheten av sjukhusområdet, vilket betraktas som marknadspriset för parkeringen.
Regionen räknar med att de nya avgifterna ska göra att det nuvarande underskottet för parkeringarna på Akademiska sjukhusets område försvinner och att parkeringsaffären går runt. Det bygger i sin tur på antagandet att hälften av dem som parkerar vid sjukhuset betalar maxavgiften på 80 kronor per dag och att runt 7 procent av de anställda tar bilen till jobbet och parkerar med de rabatterade parkeringsbiljetterna.
Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande, säger att huvudfokus i förslaget är att regionen måste följa lagstiftningen.
– Vi valde då att testa att sätta samma avgift för personal och besökare. Samtidigt vill vi inte höja avgifterna mer än nödvändigt. Vissa personer har ingen eller liten kollektivtrafik och måste använda bilen för att ta sig till jobbet.
Resvaneundersökningarna som gjorts bland personalen visar att de flesta som parkerar vid Akademiska bor i Uppsala tätort, många inom kort avstånd från Akademiska. Behöver de billigare parkering?
– De som har god ekonomi påverkas väldigt lite av priset. Vi ska pröva andra sätt, som till exempel testresenär i kollektivtrafiken, för att uppmuntra fler som kan att ställa bilen, säger Helena Proos.
Också vid till exempel Kungsgärdets vårdcentral finns det subventionerade parkeringsplatser för personalen. En utredning av nya avgifter där ska också göras av regionen.