Vägarbeten skulle vara avslutade och de nya hållplatserna färdigbyggda. Det var planen inför premiären av Uppsalas nya busslinjer. Helt i mål nådde inte Uppsala kommun och flera stopp är lösta provisoriskt.
På ett par platser stannar bussarna där det tidigare varit kantstensparkeringar och på Årstagatan (hållplats Apelgatan) och Storgatan (hållplats Vaksala torg) har parkerade fordon hindrat linjetrafiken. Bussarna kan då inte köra fram till hållplatsen och passagerare får gå av och på mitt i gatan.
– Det måste göras något akut. Vi för en dialog med kommunen för att förbättra situationen på kort sikt, säger UL:s presschef Sture Jonsson och förklarar att det ska byggas ordentliga hållplatser men att det inte hunnits med.
Var det inte aktuellt att vänta med omläggningen tills allt var färdigställt?
– Nej, bedömningen var att det fanns så många positiva effekter med linjenätet att det var bättre att sjösätta det som planerat. På det stora hela har det gått väldigt bra.
En ombyggnation på Källparksgatan i Sala backe har gjort att linje 30, en mjuk linje, omedelbart fick dras om. Först i december räknar UL med att trafiken kan flyttas tillbaka till ordinarie sträckning längs Salabacksgatan, från Vaksalagatan. Det finns också ytterligare hållplatser som ska åtgärdas på olika sätt, till exempel i Rickomberga och vid Mimmi Ekholms plats. Arbetet vid Paradgatan är inte heller helt avslutat.
– Kommunen måste bygga färdigt och prioritera de sträckor där kollektivtrafiken går, avstängningar påverkar naturligtvis framkomligheten, säger skyddsombudet och bussföraren Jafar Sarehkhani som menar att det redan är problem med den i Uppsala, framförallt i de centralare delarna.
Ett stort hinder för stadsbusstrafiken är trängseln vid Kungsgatan under morgon- och eftermiddagsrusningen. Så var fallet även före omläggningen vilket har påtalats för berörda politiker, menar Jafar Sarehkhani.
– Vid Resecentrum är det en katastrof, det är för litet och kan inte svara mot dagens behov. Alla bussar får inte plats vid rusning. Flera förordar bilfritt på Kungsgatan, mellan Bävers gränd och S:t Olofsgatan. Det skulle hjälpa till viss del.
Han berättar att det kan ta 13 minuter att ta sig från Islandsbron till Resecentrum på grund av köer.
– Det stressar upp oss förare när passagerare kommer fram och frågar om de får gå av. Vi får inte släppa av resenärer mellan hållplatser. Det skapar onödig oro och bekymmer. Vi förare älskar vårt jobb, problemet är beslutsfattarna som inte lyssnar på oss.