I måndags kunde UNT:s läsare delta i en chatt där man fick tycka till om parkeringssituationen i Uppsala.
I chatten ställde läsarna en rad frågor som vi vidarebefordrade till Nina Gustafsson Hassaine, trafikplanerare i Uppsala kommun. Hon jobbar med parkeringsfrågor, mobilitet och hållbart resande, framför allt i Rosendal och Ulleråker – ett komplext jobb där framkomlighet för bil hela tiden vägs mot mer hållbara färdsätt och grönytor ställs mot parkeringsutrymmen.
Flera läsarfrågor berörde bristen på parkeringar just i Rosendal:
Teresa, boende i Rosendal: "Det är svårt med korttidsparkeringar, det finns för få. Svårt när vi har besökare".
Anna, jobbar i Rosendal:"Ibland, som idag, är det hopplöst att hitta nånstans att stå. Andra dagar går det bättre".
– I mobilitetshuset Dansmästaren finns lediga platser för boende, och gott om gästparkeringar, svara Nina Gustafsson Hassaine. Boende i etapp tre kan även hyra plats på grusparkeringen till årsskiftet när det andra mobilitetshuset, Brandmästaren, står färdigt. Men vi kanske inte har varit tydliga i vår kommunikation.
– Hela tanken med Rosendal och Ulleråker är att bygga hållbart och med så bilfria gator som möjligt.
I UNT:s chatt framkom att många undviker att ta bilen till city även om de skulle vilja, just för att det är så svårt att hitta parkering.
Erik skriver: "Parkeringssituationen i Uppsala är under all kritik och det gäller egentligen hela trafikplaneringen i Uppsala".
Elisabet skriver: P-hus brukar det alltid finnas plats i, men då är det otroligt dyrt istället.
– Det finns gott om parkeringsplatser även i city om man ställer sig i ett p-hus, menar Nina Gustafsson Hassaine.
I Centralgaraget kostar det 36 kronor i timmen att stå dagtid. Maxtaxa är 165 kronor/dygn. Övriga P-hus driftas av privata aktörer.
Flera av läsarna tycker att det är både dyrt och lite läskigt att stå i p-husen och det kan Nina Gustafsson Hassaine förstå.
– Centralgaraget är det kommunen råder över och vi försöker att göra det trevligare, tryggare och öppnare.
Vill man ha bort bilarna från citygatorna är det ändå parkeringshus som gäller. Varför inte sänka priset där och göra det dyrare att stå på gatan?
– Enligt trafiklagstiftningen får kommunen inte styra på det sättet vad gäller gatumarken. Vi får bara ta ut en avgift om syftet är att ordna trafiken. Det är anledningen till att kommunen infört parkeringsavgifter i Sala backe, Luthagen och Fålhagen. Det fanns problem med tillgängligheten i de områdena.
Marcus skriver: "Det känns verkligen inte bra att Österplans parkeringar ska försvinna" .
– Ett alternativ är att ställa sig i Kungsängen, där Uppsalabuss hade sin ställplats tidigare. Där kostar det bara tio kronor i timmen. Folk verkar inte ha hittat dit riktigt men den platsen finns som ett alternativ i dagsläget.
Cajsa skriver: Jag skulle önska att det fanns pendlarparkeringar utanför stadskärnan i olika väderstreck.
– Det finns den typen av platser vid Gnistarondellen, i Stenhagen och vid Ikea, fast de används i första hand för samåkare och folk som jobbar i områdena, inte för att åka vidare in till city. Att hitta markyta för ytterligare pendlarparkeringar kan vara svårt av flera skäl.
Däremot tycker Nina Gustafsson Hassaine att det vore en bra idé att, i samråd med Region Uppsala, ta fram ett system med pendlarparkeringstillstånd i kombination med rabatterat busspris på ordinarie stadsbussar.