Startskottet togs i torsdags när politikerna i byggnadsnämnden sade ja till att skicka ut visionen på samråd bland annat till stans fastighetsägare längs stråket. Den har arbetats fram under våren av de kommunala nämnder som berörs och av Uppsala City Ab som arbetar för att utveckla stadskärnan. Tanken med visionen är att förstärka och förnya Drottninggatan och Vaksalagatan som är en viktigt axel i Uppsalas centrum.
- Den ska bli Uppsalas fingata och samtidigt knyta samman de östra och västra stadsdelarna, säger Maija Tammela som jobbar med projektet vid stadsbyggnadskontoret.
Gaturummet från universitetsbiblioteket Carolina till Vaksala torg föreslås få en rejäl ansiktslyftning. I dag skymmer skyltar, träd och belysning siktlinjerna efter gatan. Den som promenerar ser exempelvis inte Carolina på långa sträckor för linspänd belysning och broräcken. Genom att anpassa gatornas bredd till varandra och genom att ge dem ett gemensamt formspråk så skulle hela stråket kunna framhävas bättre.
- Man kan jämföra projektet med det som hänt med årummet - där har hela sträckan fått en gemensam karaktär. Paradgatan har flera olika karaktärer i dag. Genom att göra gatubredden mer lika kan vi få hela stråket att hänga ihop bättre. Det skulle också vara bra med en gemensam möblering. Kanske skulle paradgatan behöva sin egen multimöbel, säger Maija Tammela.
Utrymmet för gående ska, där det är möjligt, bli större och ge utrymme för mer av flanör- och stadsliv, samtidigt som bil- och busstrafik blir kvar som i dag. Det behövs bland annat för det nya stomlinjenät för bussar som byggs. För att klara det knaprar visionen lite här och där på körfälten. Lastzoner som tillhör gatan kan bli en del av trottoaren. Körfält med stor bredd krymps för att lämna plats åt gående, och där det går ska fler mötesplatser skapas. Ett exempel är den öppna ytan framför stadshuset som i dag består av häckar och några anonyma parkbänkar och gångstråk. Det kan öppnas upp med trappor att sitta på, träd och nya bänkar.
- I det här projektet spelar fastighetsägarna en viktig roll. De ska se över möjligheterna att öppna passager och utrymmen som är avskärmade från gatan i dag och göra entréerna tillgängliga, säger Maija Tammela.
En vision måste tillåta att man tar ut svängarna. I förslaget som nu går ut på remiss förlängs Vaksala torg över Vaksalagatan för att förbättra samspelet med affärshuset Kvarnen. Det kan bli i form av en upphöjd bilgata med reducerad hastighet. Det skulle kunna förstärka torgets karaktär och ger den delen av paradgatan ett pampigt slut. De barriärer i form av kraftigt trafikerade korsningar vid Carolina och Kungsgatan som bryter paradstråket är svåra att komma åt. Tanken är att kunna göra vissa av dem mindre. Men här får Uppsalas flanörer sannolikt också i fortsättningen vänta på röd gubbe innan de kan gå över.
- Hur korsningarna slutgiltigt ska utformas är inte klart. Det jobbar vi vidare med. Vi måste ju också ta hänsyn till framtida spårtrafik i stan, säger Maija Tammela.
Nu har fastighetsägarna och de kommunal nämnder som berörs till september på sig att lämna synpunkter på visionen. I höst ska ett färdigt förslag vara klart. Sedan ska en ”actionplan” för paradgatan utformas. Den ska visa i vilken ordning den ska färdigställas.