Paketen räddar posten

Den ökade pakethanteringen är Postens räddningsplanka när breven minskar. E-handelns tillväxt är en drivande motor. I Uppsala levererade Posten 20 procent fler paket första halvåret jämfört med samma period i fjol.

Pakethanteringen vid Posten.Nathalie Gustavsson(med paket).

Pakethanteringen vid Posten.Nathalie Gustavsson(med paket).

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-09-19 17:01

Paket efter paket efter paket rullar in på transportbandet hos Posten logistik på Stålgatan i Uppsala. Chaufförerna tar emot och sorterar innan de åker ut på dagens första runda.
Paketen utgör en allt större del av Postens verksamhet. Post Nords logistik (den hopslagna svenska och danska Posten) hade en nettoomsättning på över tre miljarder kronor det senaste halvåret, enligt halvårsrapporten.
– Det är klart att det har blivit lite intensivare att jobba här, säger Christer Gauffin, med 36 år bakom sig inom Posten.

I går morse hade chaufförerna precis börjat använda en ny modell av handdator, Postens tredje generation handdatorer, med vilken paketens identifikationsuppgifter scannas in så att de kan följas på vägen mot kunden.
– Sättet att jobba förändras hela tiden, konstaterar Jonas Bodin, som har jobbat i fem år plus sommarjobb inom Posten.
Förändring har varit ett måste för att Posten ska hänga med. Ett exempel är chaufförernas jobb.
– Förr var man mest chaufför. Nu är man mer ett serviceproffs. Kunderna ställer högre krav i dag. De vet att ”mitt paket ska komma den här dagen”, förklarar Jan Olsson, chef över distriktet Stockholm nord, vari större delen av Uppsala län ligger.

För Posten logistik som företag har det varit nödvändigt med mer flexibilitet och kundanpassning. Det gäller exempelvis gentemot den ökande skaran e-handelsföretag.
– De vill ha så sen inlämningstid som möjligt. Vi får anpassa vår produktion så att det fungerar. Våra arbetstider har förändrats. Förr arbetade vi mest dagtid – nu har det blivit mer kväll, beskriver Jan Olsson.
E-handeln ökade med 13 procent årets andra kvartal jämfört med samma period i fjol. Omsättningen ligger omkring 30 miljarder kronor per år. Det är klart att det sätter spår hos distributörerna.
– Det påverkar oss i högsta grad. Det är jätteroligt och skapar nya arbetstillfällen, säger Jan Olsson.

Postens brevhantering har minskat kraftigt de senaste åren på grund av datoriseringen. Med paketen är det tvärtom.
– Logistik är Postens tillväxtmotor framöver, det är alla överens om. Det är till och med så att vi kan komma att få problem att rekrytera folk, så det är ingen dum idé att ta lastbilskörkort.
Hos fraktkonkurrenten DHL konstaterar Jonas Lindell, produktchef för e-handel, att ”det har växt otroligt starkt”.
– Ökningen på 13 procent av e-handeln är något som vi minst ser hos oss också, säger han.
DHL har egna prognoser som säger att frakterna från e-handeln kommer att öka med tio procent per kvartal till 2015.

Fakta: Posten logistik AB

Distriktet Stockholm nord sysselsätter omkring 200 personer. I Uppsala jobbar 85. Distriktet har fem filialer: Uppsala, Kallhäll, Märsta, Täby och Norrtälje.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!