På Arlanda kan bara de största klara biffen

Kampen om Arlandas restauranger, kaféer och barer hårdnar. På Arlanda finns 35 restauranger, barer eller kaféer. Höga hyror gör att det är en tuff marknad. Därför är det mest stora restaurangkedjor som gör sig besvär.

Uppsala2005-05-14 00:00
Den största på Arlanda, Scandinavian Service Partner, SSP, har just köpt ett företag med sex restauranter och blir därmed dominanten på flygplatsen. och är nu uppe i 21 näringsställen, vilket är mer än hälften.
I höst utökas antalet till 40 på grund av det ökade flygandet. Då kommer en jätte på det här området, kedjan HMS Host, och etablerar sig på Arlanda med hela sex nya restauranter/kaféer. Företaget finns på 67 flygplatser runt om i världen. Men trots att det bara blir fler och fler ställen är det knappast någon som skär guld med täljkniv.
- Visserligen är det höga flöden på en storflygplats men flygplatskunder betalar höga koncessionsavgifter, säger SSP:s VD Lars Edengren. Det är en väldigt speciell miljö, inte som att driva en vanlig krog eller kafé. I gengäld gäller det att skapa en attraktiv miljö, attraktiva erbjudanden och marknadsföra sig på rätt sätt

Måste vara stor
Edengrens affärsområdeschef på Arlanda, Raine Englund, säger att man måste vara stor för att klara sig på Arlanda:
- Det är stenhårt. Det är inte lätt att tjäna pengar på Arlanda. Man måste ha en viss massa för att klara sig, komma över en viss gräns. Det går inte att vara för
liten utan man måste hålla en viss marknadsandel. Det är därför vi utökar. Orsaken är de dyra kostnaderna. Vissa barer på Arlanda öppnar klockan fyra på morgonen, andra 6-7.
Ett kafé i Arlandas ankomsthall - Ritazza - har faktiskt öppet dygnet runt. Där måste finnas ett ställe där anhöriga kan ta sig någonting i väntan på ett försenat plan.
OB-tillägg för de anställda är därför en kostnad, p-platser en tredje.
Hur mycket krogarna betalar på Arlanda är en hemlighet. Thomas Cassel, kommersiell chef på luftfartsverket på Arlanda håller med om att hyresnivån är hög men å andra sidan betalar restauranterna i förhållande till omsättningen.
Han säger att krogarna på Arlanda har en fördel i att omsättningen är förutsägbar. Inga tvära kast i affärerna.
- De har också stordriftsfördelar och kan flytta folk från en enhet till en annan.

Lämnar Arlanda
De barer SSP tar över är Café Graniten, Bombay Bar, Tapas Bar, Bryggeriet, Business Lounge och Scandinavian Lounge. Efter övertagandet har Scandinavian Service Partner totalt 21 ställen på flygplatsen. Säljare är Inflight Service Restauranter AB, som därmed lämnar Arlanda och satsar inne i Stockholm.
Till detta kommer att SPP äger kiosker och andra butiker. Företaget hette tidigare SAS Service Partner och har funnits på Arlanda sedan flygplatsen invigdes. Men SSP såldes ut av SAS på 90-talet.
Det är stora internationella kedjor som har möjlighet att etablera sig på Arlanda, kedjor som också finns på andra storflygplatser. Småskuttare och familjebolag finns i begränsad utsträckning, till exempel Alfredo och Stockholm Fisk. Men annars handlar det om jättar. Få krogar på Arlanda är svenskägda. Scandinavian Service Partner har visserligen sitt juridiska säte på Arlanda men moderbolaget, Compass Group, finns i England och är noterat på Londonbörsen. HMS Host ägs i slutänden av det italienska klädföretaget Benetton.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om