P-pendeln får ny sträckning

Snart går parkeringspendelns sista tur från kvarteret Blanka norr om Luthagsesplanaden i Uppsala där polishusbygget startar inom kort. Pendelns framtid är oviss, men ledningen för Uppsalabuss föreslår ett ny linjesträckning, med den ena ändstationen invid Tycho Hedéns väg.

Uppsala2002-05-07 00:01
— Den nya ändhållplatsen med bilparkering kan byggas på ett område mellan lågprismarknaden Rätt Pris och Hjalmar Brantingsgatan, säger Peter Eklund, utvecklingschef vid Uppsalabuss.
Förslaget presenteras av bolagets styrelseordförande Hilde Klasson och vd Christer Hedefalk i ett brev till kommunstyrelsen.
De vill att nyordningen ska gälla redan från 19 augusti. De föreslår också att bussresenärer som har giltiga stadsbussbiljetter ska kunna göra övergång till p-pendeln utan att behöva betala den extra kostnaden på i dag 5 kronor.
Att området vid lågprismarknaden intill Tycho Hedéns väg kan vara en lämplig uppsamlingsplats för bilburna citybesökare påtalades redan för ett par år sedan. Då lanserade Uppsalabuss ett förslag till en östvästlig p-pendel, en linje som man vid den tidpunkten hoppades skulle kunna finnas tillsammans med dagens linjesträckning för p-pendeln.

Lägre ambitionsnivå
Tanken med det förslaget var att den västliga p-platsen skulle kunna byggas vid Ekonomikum. Men detta kritiserades av stadsbyggnadskontoret som i stället föreslog en parkering längre ut vid Hällbygatan.
Med det nya förslaget sänks ambitionsnivån, åtminstone tills vidare.
Det blir bara en linje som går från Hjalmar Brantingsgatan till city och, efter en rundtur där, söderut till Kungsängen där man behåller dagens ändhållplats.
Där finns för övrigt den depå där Uppsalabuss tankar fordonen med biogas och laddar de eldrivna bussarnas batterier. Bussarna ska förstås också gå i den motsatta riktningen.
Men hade det inte varit bättre med en ny ändhållplats längre norrut?
— Det har pratats om en p-plats ute vid Ärna, säger Peter Eklund. Men jag tror inte att resenärerna är beredda att göra sig av med bilen så pass tidigt, därför att bussresan då kommer att ta för lång tid.
Och någon lämplig plats närmare stan har man inte funnit.

Inte intressant för alla
P-pendeln blir med det här förslaget inte intressant för dem som bor väster och nordväst om staden.
Det är riktigt, tillstår Eklund.
Bolaget har tidigare studerat andra lösningar. Det anses bland annat möjligt att ha en ändhållplats för p-pendeln nära trafikplatsen i Berthåga. Men detta är alltså inte aktuellt just nu.
Sista p-pendelbussen lämnar kvarteret Blanka i början av juni då sommartidtabellen tas i bruk.
För Uppsalabuss gäller det att snabbt få de från Blanka nedmonterade motorvärmarna uppsatta på en ny ändstation — om p-pendeln ska ha ett fortsatt liv efter sommaruppehållet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!