20 april ska fastighets- och servicenämnden fatta beslut om höjda parkeringsavgifter på Akademiska där det arbetar cirka 10 000 personer. Enligt nämndes ordförande Robert Damberg (MP) kommer nivån på höjningen att ligga kvar vilket innebär att taxan fördubblas.
– Vi vill inte att skattepengar ska gå till att subventionera parkeringsplatser, utan de pengarna ska arbeta i vården, säger Robert Damberg.
Men nämnden har tagit del av de upprörda brev och protestlistor som diarieförts, och backar nu något från ursprungsförslaget. På natten ska det vara gratis att parkera, och nämnden kommer också att se över möjligheterna att hitta parkeringslösningar utanför området för dem som absolut måste ta bilen till jobbet.
Men Rose-Marie Löfgren, ordförande för Kommunal mitts landstingssektion, har hört missnöjet bland personalen – att löneökningar äts upp av höjda parkeringsavgifter, att kollektivtrafiken inte är ett reellt alternativ för alla och att ett arbetspass som drar ut på tiden kan leda till att sista bussen gått.
– Vårt bud var att ha avgiftsfritt kvällar, nätter och på helger. Hur många bussar går det på juldagen? säger Rose-Marie Löfgren och skakar på huvudet.
Och ska man hänvisa de anställda att ta bussen ska kollektivtrafiken vara utbyggd redan nu, anser hon.
Vad säger du om att förvaltningen ska få i uppdrag att se över parkeringsfrågan för de anställda, om det går att hitta platser utanför sjukhusområdet?
– Nya platser, det tror jag först när jag ser dem.
Kritiken har varit massiv mot förslaget att chockhöja taxorna, men enligt Robert Damberg finns det anställda som är positiva till prishöjningen
Hur motiverar de det?
– Med att det är fel att skattepengar ska gå till att subventionera parkeringsplatser.
I dag går parkeringsverksamheten back och med den planerade höjningen går verksamheten jämnt upp.