P-hus för cyklar föreslås i Uppsala
Cykelkaoset vid Uppsala station måste få en lösning. Det tycker arkitekt Edik Shahi i Uppsala som länge grubblat på problemet. Han presenterar nu en ny form av "p-hus" för cyklar. Husen som tänks bli lätta, luftiga och färgglada konstruktioner i glas och stål gör att dubbelt så många cyklar kan få plats.
Här syns p-huset i genomskärning. Alla cyklar under glastak. Tio rader cyklar i två våningar. Dubbelt så många cyklar får plats.
Foto:
Edik Shahi har i åtta år pendlat mellan Uppsala och Stockholm och kunnat studera cykelträngseln vid centralen på nära håll.
— Många cyklar får inte plats. Det finns ingen ordning. Många kastar bara cykeln ifrån sig för att hinna med tåget. När cyklarna blir översnöade på vintern är det väldigt svårt att hitta "sin" cykel.
Två våningar
I de nya p-husen står cyklarna under glastak så de får skydd för väder och vind. Husen blir ca 4 meter höga och åtta meter breda. På längden kan husen byggas ut efter behov men i en första etapp har Shahi tänkt sig ett 80 meter långt hus som rymmer 1 500 cyklar.
— Husen byggs i två våningar med den understa våningen 1,5 meter under markytan. Tio rader av cyklar får plats i byggnaderna, som blir överskådliga så att man snabbt skall kunna se var lediga platser finns, framhåller Edik Shahi.
Han har tänkt sig att finansiering skall kunna ske via reklam på "väggarna", det vill säga skydden vid cykelställen.
— Men blir det inte skrymmande och skymmande med fyra meter höga hus vid Centralstationen, undrar UNT.
Inte alls, menar Shahi.
— Huset blir öppet så att man kan se genom det. Det blir ljust eftersom det är försett med glastak. Detta skall inte vara några kompakta hus utan de skall smälta in i miljön.
— Politikerna pratar om problemet. Men det finns inga lösningar att diskutera. Här finns ett alternativ att debattera, framhåller Edik Shahi.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!