P-böter lönsamt för vissa kommuner

Att skriva ut parkeringsböter ger en rejäl slant i kassan för många kommuner. Men variationerna är stora. Uppsala kommun fick i fjol in nio miljoner kronor från felparkerarna. I Östhammar lappades bara elva bilar på kommunal mark.

Uppsala2005-08-05 00:00
—Det beror förstås på att vi inte har några parkeringsvakter, förklarar Inger Modig-Lind, kommunsekreterare i Östhammar.
De böteslappar som fylldes i skrevs av polisen och på polisen prioriteras inte parkeringssyndare.
—Men ibland blir parkeringssituationen helt uppåt väggarna. I år har vi faktiskt utfärdat en hel del böter. Så många att vi gjorde slut på de gamla blocken, säger Bertil Danielsson vikarierande närpolischef i Östhammar.
Den som parkerar fel i Sigtuna kommun löper dock betydligt större risk att åka fast. Förra året utfärdades drygt 14 000 anmärkningar, en fördubbling jämfört med året innan.
—Vi vet inte riktigt vad det beror på men det har sannolikt att göra med ombyggnationerna som gjordes på Arlanda i fjol och som gjorde trafiksituationen besvärligare, säger Tom Karlsson, teknisk chef på stadsbyggnadskontoret i Sigtuna.

Höga böteskrav i Sigtuna
För det är på Arlanda som mer än 80 procent av böterna i Sigtuna kommun skrivs ut av det bevakningsföretag som anlitats av kommunen. På Arlanda krävs enligt Tom Karlsson hård bevakning för att det inte ska uppstå kaos i trafiken.
Och det är dyrt att parkerar fel i Sigtuna kommun, riktigt dyrt. Kommunens böteskrav ligger bland de högsta i landet.
—Det togs ett politiskt beslut i fullmäktige förra året om att vi skulle ha de högsta belopp som lagen tillåter. Beloppen bör ju stå i relation till de parkeringsavgifter som finns och på Arlanda kostar det mycket att parkera, säger Tom Karlsson.
Den som parkerar på handikapplats utan tillstånd får hosta upp maxbeloppet 1000 kronor. Men också för den som bara står över tiden på en avgiftsbelagd parkering svider det i plånboken: 700 kronor kräver kommunen.
Totalt fick Sigtuna enligt siffror från Vägverket in drygt 6.5 miljoner kronor på p-böter förra året och hamnar på andra plats i Uppland.
—Men det är fel att säga att vi bara drar in pengar på parkeringarna. Vi har ju kostnader också. Tar man inkomsterna minus omkostnaderna blir resultatet ungefär 3 miljoner, säger Tom Karlsson.

Uppsala fick in 9 miljoner
Uppsala ligger i topp av kommunerna och fick enligt Kurt Auoja på gatu- och trafikkontoret förra året in 9 miljoner kronor. En ökning jämfört med året dessförinnan med drygt 2 miljoner. Bakom den stora inkomstökningen ligger också i Uppsala en höjning av bötesbeloppen.
I Enköping som hamnar på tredje plats med fjolårets 280 000 i intäkter har kommunen i år förstärkt parkeringsbevakningen med en tjänst som hyrs in från ett bevakningsföretag. Men det har inte gjorts för att tjäna mer pengar enligt Mats Jonsson, avdelningschef för gatukontoret.
—Den person som vi själva har anställd arbetar inte heltid och på sommaren när p-vakten var ledig skrevs inte mycket. Vår policy är inte att sätta dit felparkerare men vi vill ha en fungerande stad, säger Mats Jonsson som tycker att Enköpingsbornas parkeringsmoral försämrats de senaste två-tre åren.
Den ökade bevakningen har dock gett resultat. Under juni ökade inkomsterna märkbart jämfört med samma månad förra året.

UNT-Fakta


Antal utfärdade parkeringsanmärkningar
I statistiken ingår bara de parkeringsböter som gäller kommunal mark. Böter utfärdade på privata parkeringar syns alltså inte i siffrorna.
Heby och Knivsta kommuner finns inte representerade i vägverkets statistik. Ingen av de båda kommunerna har parkeringsvakter.

Enköping
2003 904
2004 1059

Håbo
2003 57
2004 143

Norrtälje
2003 775
2004 1184

Sigtuna
2003 7537
2004 14615

Tierp
2003 8
2004 10

Uppsala
2003 23 258
2004 25 652

Älvkarleby
2003 0
2004 8

Östhammar
2003 11
2004 11

Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!