Redan i våras flaggade kommunen för att införa regler för Uppsalas elsparkcykelföretag. Många var trötta på cyklar som parkerades på gatan eller låg slängda på trottoarer och torg. Tanken var att införa regler för var cyklarna får parkeras och införa en hastighetsbegränsning på vissa gator i stan. Tanken var att reglerna kulle varit på plats under våren. Nu är det november och inte mycket har hänt.
– Att lösa parkeringsfrågan är mer komplext än vi trodde. Frågan är juridiskt otydlig, säger kommunalrådet Rickard Malmström (MP).
Kommunen vill att sparkcykelföretagen förbinder sig att ställa upp sina elsparkcyklar på särskilda platser så att det inte ligger slängda på marken eller parkerade på trottoarer och cykelbanor. För det krävs så kallat marklov.
– Olika myndigheter tolkar lagen på olika sätt om hur det ska kunna gå till och vi får inget klart svar, säger Rickard Malmström.
Det låter som om ni kört fast?
– Det finns ingen kommun i landet som hittat en bra lösning. Men vi hoppas kunna komma framåt. Elsparkcyklar räknas som vanliga cyklar och kan ställas upp som sådana. Men det är inte företagen som missköter sig utan de som hyr cyklarna, säger Rickard Malmström.
Vad är målet just nu?
– Att få en struktur på plats där cyklarna kan placeras ut så att de är tillgängliga för allmänheten utan att äventyra framkomligheten för funktionshindrade och synskadade.
Rickard Malmström vill också att det ska finnas ett system som gör att den som använder sparkcykeln parkerar den på samma sätt som de flesta vanliga cyklister gör, på en cykelparkering. Hur ska det gå till vet han inte i dag.
– Men man kan tänka sig någon form av sanktionsavgift. Kostar det pengar att slarva så upphör slarvet snabbt. Sparkcykelföretagen borde kunna kontrollera var cyklarnas parkeras via GPS och dra en avgift av de som parkerar fel.
Tanken är också att delar av stadskärnan ska ha hastighetsbegränsningar för sparkcyklar, främst i områden som Gågatan och Dragarbrunnsgatan som i dag omfattas av så kallad gångfart. Det utreds fortfarande.
Vad säger företagen?
– Det vet jag inte. Vi ska bjuda in dem till en dialog inom kort för att diskutera de här frågorna, säger Rickard Malmström.