Under lång tid har det varit gratis att parkera på gatorna i Eriksberg. Nu införs parkeringsavgift på 5 kronor per timme fram till klockan 24. Totalt kostar det 80 kronor per dygn för den som parkerar hela dagen.
En av de boende som reagerat är Rikard Hällberg. När vi träffas på Gnejsvägen berättar han att bilen nu står i Flogsta för att han ska slippa att betala.
– Det är helt tomt på gatorna i Eriksberg nu. Förut var det en massa bilar som stod här, säger Rikard Hällberg.
Det kostar att anlägga och underhålla parkeringar. Varför ska kommunen subventionera dem som har bil?
– Jag ser det som en rättighet att ha en parkeringsplats i närheten där man bor. Nu blir det 80 kronor per dygn. Det är alldeles för mycket. Och det är inte värt att gå en kilometer varje gång man ska använda bilen, säger Rikard Hällberg.
Han säger att han räknade med att det skulle bli boendeparkering, där man får stå på gatan för 400 kronor per månad. Det hade han kunnat acceptera.
– Så var det i Luthagen där jag bodde tidigare. Det är orättvist och orimligt att vi ska betala mer, säger han.
Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, säger att avgiften införs för att det varit ett problem med parkerade bilar i Eriksberg.
– Situationen var ohållbar. Man måste kunna lita på att man kan hitta en parkeringsplats som besökare när man kommer dit, säger han.
Men avgiften införs bara på gatorna med flerbostadshus. I villakvarteren kommer det även fortsättningsvis att vara gratis parkering.
– I villakvarteren har det inte varit ett problem. Men om det blir överflyttningseffekter så får vi se över regleringen även där, säger Rafael Waters.
Hur ser du på rättvisan när kommunen anordnar gratis bilförvaring åt villaägare medan de i lägenhet måste betala?
– Jag håller med om att det inte är rättvist när de som bor i villor, och ofta har det bättre ställt, inte behöver betala. Men vi får inte införa parkeringsavgift om det inte finns ett behov att ordna trafiken.
Varför införs inte boendeparkering i Eriksberg?
– Eriksberg byggdes under en period när fastighetsägarna var tvungna att ordna parkering åt de boende på tomten. Det finns fler parkeringar på tomtmark i Eriksberg än i till exempel Luthagen. Skulle vi införa boendeparkering skulle det också bli för lite plats kvar för besökande, säger Rafael Waters.
När det bara är avgift på dagtid blir det för många billigare att ta bilen till jobbet, hur ser du på det?
– Det är en bra fråga. Jag vet inte varför det historiskt är gratis nattetid, säger Rafael Waters.
Parkering på gatumark är i dag kraftigt subventionerad. Kommunen får enligt lagen inte ta ut en avgift för kostnaden att anlägga och underhålla de ytor som används för parkeringen, utan bara med hänvisning till behovet att "ordna trafiken." I en stad som Uppsala är också markvärdet på ytan som går åt till parkeringarna en stor post.
Det här blir särskilt tydligt när det byggs nya bostäder. Fastighetsägaren måste då ordna parkeringar på tomten, eller i parkeringshus, åt de boende. Är det billigare att parkera på gatan går det inte att ta ut en parkeringshyra som täcker kostnaden, vilket innebär att mellanskillnaden läggs på hyran för alla boende, oavsett om de har en bil eller inte.
Uppsalahem och Rikshem har märkt av de förändrade parkeringsreglerna i Eriksberg. I somras hade Uppsalahem ett 70-tal lediga parkeringsplatser i Eriksberg. I dag finns 15 stycken, nästan allihop i området Lassebygärde som ligger i den del av Eriksberg där det inte införts p-avgifter.