Överläkaren om elsparkcyklarna: "Ökning av skador"

Överläkare Karin Bernhoff tycker att elsparkcyklarna har ett "osvenskt säkerhetstänk" – nu jobbar polisen mer aktivt med problemen.

Överläkare Karin Bernhoff menar på att regleringen kring elsparkcyklar bör stärkas: "Elsparkcyklarna kom lite från vänster och jag tror inte det var genomtänkt".

Överläkare Karin Bernhoff menar på att regleringen kring elsparkcyklar bör stärkas: "Elsparkcyklarna kom lite från vänster och jag tror inte det var genomtänkt".

Foto: Staffan Claesson/TT/Montage

Uppsala2021-07-23 20:00

Karin Bernhoff är överläkare på ortopedavdelningen på Akademiska sjukhuset. Hon berättar att antalet skador till följd av elsparkcykling har ökat i Uppsala. 

– Just när det kommer till elsparkcyklar ser vi en ökning. Det är vanliga skador från vurpor – handledsfrakturer, skrubbsår, axel ur led.

undefined
Enligt en utredning från Transportstyrelsen skadar sig flest elsparkcyklister under helgen och flest skador inträffar mellan 20 - 04.

Ökningen av skador kan bero på att fler använder elsparkcyklarna under sommarhalvåret och att pandemin går mot ett slut vilket möjliggör mer festligheter. 

– I och med att pandemin har lättat är det nog så att folk tar sparkcyklarna hem från nattlivet. Man kanske är lite berusad – då är det stora skaderisker, säger Bernhoff

Hon menar att elsparkcyklarna är betydligt farligare än vanliga cyklar. 

– Om man tittar på skada per cyklad meter så är vanliga cykelolyckor betydligt färre. Det går mycket långsammare med en vanlig cykel och folk som cyklar har lärt sig att använda hjälm, men när man tar en elsparkcykel spontant har man väldigt sällan hjälm med sig. 

Hon tror även att skaderisken beror på att det oftast är yngre, mer risktagande, individer som väljer att åka elsparkcykel.

Vården som redan är ansträngd blir nu påverkad av skadorna som uppstår i samband med elsparkcyklarna.

– Det belastar helt klart vårt operationsprogram med handleder som ska snickras ihop och axlar som hoppat ur led. När vi försöker begränsa belastningen på vården hade varit bra med förarbevis, alkolås eller hjälmtvång när man åker elsparkcykel, jag tycker att det är ett osvenskt säkerhetstänk som det är nu. 

undefined
För elsparkcyklar som har en maxhastighet på 20 km/h gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

Magnus Almerfors är operativ samordnare för polisområde Uppsala. Han säger att vårdslösa elsparkcyklister är ett problem. 

– Stora skillnaden om man jämför med vanliga cyklar är att många upplever att elsparkcyklister leker med dem och kör för fort på gångbanor, vilket upplevs som en växande problematik, säger han. 

Polisen har varit på plats vid ett antal olyckor och jobbar nu för att lagföra vårdslösheten. 

– I den mån det går så lagför vi förare som framför elsparkcyklarna på fel sätt och vi jobbar mer aktivt med det i år, berättar Almerfors.

undefined
Magnus Almerfors tycker att föräldrar borde ta mer ansvar för att sina barn följer trafikreglerna på elsparkcyklar men betonar att vårdslösa cyklister också är ett problem: "Om man tittar på elsparkcyklar har de fungerande lysen på kvällen – till skillnad från många cyklar."

Ett annat problem för polisen är att elsparkcyklarna ibland används vid brottslighet.

– Det är inte helt ovanligt att man använder elsparkcyklar när man vill lämna en plats snabbt. Det har varit ett antal tillfällen när vittnen har sett brottslingar lämna brottsplatsen på elsparkcyklar, säger Almerfors.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!