När Sigtuna kommun gjorde den senaste upphandling av mat till verksamheterna så ställde krav på djurskydd. Det handlade bland annat om att antibiotika endast får användas efter ordination av veterinär, att djuren ska vara helt bedövade när de tappas på blod och att de max får transporteras åtta timmar till slakt.
På alla de punkterna får kommunen nu fel. Enligt förvaltningsrätten strider kraven mot lagen om offentlig upphandling, LOU. I botten är det EG-förordningar som ligger till grund för bedömningarna. Eftersom kommunen satt upp hårdare krav än vad europeiska regler säger och är för långtgående, skriver domstolen.
När det gäller kravet på bedövning vid slakt skriver domstolen att man inte kan kontrollera att kravet efterlevs inom EU, eftersom det inte finns något gemensamt kontrollsystem. Detta betyder därför att LOU inte följs, skriver domstolen.
Kimmo Stenroos, kostchef i Sigtuna kommun, berättar att domen ska överklagas till kammarrätten.
– Det är tråkigt när man inte får ett positivt utslag. Nu får vi vara uthålliga och vänta på nästa instans, säger han.
Mathias Sylwan är förbundsjurist på Sveriges kommuner och landsting, SKL, och han är Sigtuna kommuns ombud i ärendet.
– Vi måste analysera domen ordentligt för att kunna påpeka för kammarrätten varför den är felaktig. Domen kan få konsekvenser för om man överhuvudtaget kan ställa krav, säger han.
Enligt honom har EU-domstolen i tidigare avgöranden haft en tillåtande inställning till myndigheters möjligheter att ställa olika sorters krav, exempelvis miljökrav, i sina upphandlingar.
– Det verkar inte förvaltningsrätten har tagit fasta vid, den har gått på en väldigt restriktiv tillämpning, säger han.
Kraven som Sigtuna kommun ställde var i enlighet med kriterier från Miljöstyrningsrådet och om förvaltningsdomstolens dom ligger fast betyder det att de kriterierna inte håller. Kriterierna har också tagits bort från rådets hemsida med hänvisning till det oklara rättsläget.
Mathias Sylwan säger att man kommer att be kammarrätten att ta in ett förhandsavgörande från EU-domstolen i ärendet, alltså att man frågar domstolen om hur reglerna ska tolkas.
– Då får vi något vägledande inte bara för oss utan för hela EU, säger han.
Ett förhandsavgörande tar cirka 1,5 år att få, enligt honom. Om det blir så kan det alltså dröja länge innan upphandlingen kan slutföras. Eftersom det tidigare avtalet gått ut får kommunen lösa upphandlingen löpande då.
– Vi kommer inte att bli utan mat, det kommer vi inte. Men det blir en ekonomisk fråga, säger Kimmo Stenroos på kommunen.
Det var grossistföretaget Servera som hade överklagat Sigtuna kommuns matupphandling. Hela kontraktet ligger på 76 miljoner kronor och den del som överklagats handlar om cirka 60 till 70 procent av det beloppet, säger Kimmo Stenroos.