Överallt lämnar du digitala spår

Från att du vaknar tills att du går och lägger dig lämnar du hundratals elektroniska spår efter dig. Vissa kan hamna i händerna på någon du inte hade tänkt dig.

Uppsala2009-12-29 07:00
Storebror ser dig, brukar det heta. Och sedan några år tillbaka ser han dig noggrannare än någonsin tidigare. Digitala vanor som för tio år sedan endast tillhörde de yngre generationerna har blivit vedertagna hos den stora massan.
Men varje steg vi tar, oavsett om vi loggar in med passerkortet på jobbet eller köper en tågbiljett på internet, lagras och sparas. Enligt Pär Ström, författare till boken Övervakad, är utvecklingen mycket oroande.
- Ju mer tekniken utvecklas, desto mer kan företag och myndigheter använda våra personliga uppgifter i syften vi inte är med på från början. I dag kan man ju inte ens köpa en tågbiljett anonymt, säger han.

Pär Ström menar att de nya lagarna - fra, ipred och datatrafiklagen - kommer att öka möjligheterna att spåra elektroniska fotspår i framtiden.
- Ett skräckscenario som redan finns är en sajt där man kan skriva in telefonnumret till en mobiltelefon, och därefter följa personen på en karta genom telefonens gps-mottagare, om personen går med på det. Det talas också mycket om så kallade RFID-chip med radiosändare som skulle kunna följa med i identitetshandlingarna.

På senare år har lillebröderna - företagen - vaknat till och tagit ett fastare grepp kring sina kunders privatliv och konsumtionsmönster. Information om personliga levnadsvanor har blivit en dyr, och mycket eftertraktad, handelsvara. Det menar Magnus Söderlund, professor i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm.
Genom prenumerationsregister och bonuskort hos olika butikskedjor har enskilda företag stor insyn i sina kunders konsumtions- och levnadsmönster. Ica-kortet är ett exempel. När du drar ditt kort registreras alla dina varor i företagets register, som sedan räknar ut vilka varor du handlar mest av, och ger dig rabatt på dem.
- Det kanske låter som en bra idé. Men det betyder att ett kommersiellt företag har ganska stor insyn i ditt privatliv och din konsumtion. Ett register över vad du handlar för mat, säger ganska mycket om dig som person, berättar Magnus Söderlund.

Det är framför allt när storföretagen går ihop och utbyter information som det äventyrar den personliga integriteten. I avtalet kunderna skriver på när de tecknar ett medlemskap i en butikskedjas kundklubb, kan det med finstilta bokstäver exempelvis stå att företaget i marknadsföringssyfte kan komma att använda personlig information, också i utbyte med andra aktörer.
- Tänk dig att information om dina konsumtionsmönster registrerade hos Ikea, Ica och SAS, inkluderas i samma system. Då kan de som granskar resultatet nästan säga att de känner dig personligen, säger Magnus Söderlund.
Argumentet för informationsutbytet är naturligtvis att företagen ska kunna ge så personligt anpassade erbjudanden som möjligt. Men Magnus Söderlund menar att informationen riskerar att hamna i fel händer och användas för andra syften än vad kunderna tänkt sig. Förmodligen är de flesta svenskar med i register de inte har någon aning om.

Icas presstalesman Staffan Ekengren håller inte med om att systemet hotar integriteten. Han menar att kunderna, i samband med att de tecknar ett avtal om Ica-kort, godkänner företagets villkor att använda personliga uppgifter i reklamsyfte.
- Man väljer ju själv om man vill vara medlem eller inte. Det är också fritt för våra medlemmar att välja bort personliga erbjudanden. Fast uppgifterna över vilka produkter kunderna köper lagrar vi förstås ändå.

Men Ica är inte ensamma om att utnyttja elektroniska fotspår i sina marknadsföring. Ta sökmotorn Goggle till exempel. I dag kan företag prenumerera på specifika nyckelord för att annonserna ska visas för "rätt" personer. Om du exempelvis skriver orden "Paris" och "weekend" i ett mejl till eller från ett g-mejlkonto, känner sökmotorn av orden, och du får upp en annons om billiga hotell eller flygpriser intill mejlet. Förutsatt att ett reseföretag prenumererat på orden naturligtvis.
- Det ökar träffsäkerheten för företagen som då kan nå dem som faktiskt är intresserade av deras tjänster eller produkter. Men det kan ju också ge motsatt effekt, att folk blir irriterade på företaget. Man kanske har skrivit "jag skulle aldrig lägga pengar på en weekend till Paris" och så får man en annons om billiga weekendresor till just Paris, säger Jonas Alvin, projektledare på webbyrån Norweb i Stockholm.

Ett annat företag som skulle kunna erbjuda riktad marknadsföring baserad på elektroniska fotspår är Spotify. Vid registreringstillfället får användaren skriva in sitt postnummer, och det skulle till exempel kunna användas för att göra reklam för en artist (som användaren brukar lyssna på) i samband med att den har en spelning i närheten av användaren.
- Det kan absolut ha sina fördelar med personligt riktad reklam, när det fungerar på rätt sätt kan det innebära att folk slipper översvämmas av erbjudanden de inte har något intresse av. Men det är viktigt att kampanjerna inte går över gränsen och att företagen är medvetna om att personliga erbjudanden ibland kan upplevas som för personliga, säger Jonas Alvin.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!