– Mobiltäckningen är mycket dålig här. Det räcker med att det blåser eller regnar så går det knappt att prata i mobilen, säger Peter Ros.
Han bor en dryg mil utanför Almunge. På smala vägar genom skogen kommer man fram till huset i Rörsby.
– Vi bor bra här, med naturen inpå knuten. Men samtidigt behandlas vi som något slags tredje klassens medborgare, säger han.
Han berättar att det nu var över tre år sedan som han tecknade avtal med IP-Only om fiberinstallationen.
– Vi satt här vid köksbordet och skrev på papperen. Det var den 4 augusti 2015 ser jag här i papperen, säger Peter Ros.
Därefter har inte mycket hänt. En underleverantör till IP-Only har varit och satt upp en dosa på utsidan av huset och en annan på väggen inne i köket. Inga grävarbeten har gjorts varken på tomten eller längs vägen som leder fram till huset. De sista husen som har fått fiber installerat ligger drygt 500 meter bort. Men strax efter årsskiftet plockades all utrustning bort och arbetet avstannade. En träpinne på en åker visar var fiberkabeln slutar.
Enligt Peter Ros är informationen från IP-Only dålig eller obefintlig. Han säger också att det är mycket svårt att komma i kontakt med bolaget. När han försökt ringa har han hamnat i en timmeslång telefonkö. Och på mejlen han skickat får han inga svar.
– IP-Only kommer ständigt med nya löften om när det ska vara installerat och klart. När jag ringde kundtjänst tidigare lovade de att det skulle vara klart den 31 augusti, men det har passerat. Nu har de skickat ett sms om att det ska vara klart före årsskiftet. Men jag litar inte på det. Man ser ingen aktivitet någonstans här i närheten. Snart kan det bli kallt och då går det inte att gräva, säger Peter Ros.
Det som gör situationen extra prekär för Peter Ros är att området är ett av de där Telia är på väg att släcka ner det gamla kopparnätet för den fasta telefonin. Den 1 oktober klipptes telekabeln definitivt. I stället erbjuder Telia en mobil uppkoppling, som enligt de ansvariga ska vara mycket stabilare än både det gamla kopparnätet och det vanliga mobiltelefonnätet.
Peter Ros vet dock inte om han ska våga lita på det. Dessutom måste han då binda sig på ett avtal i ett år, och om fibern från IP-Only skulle installeras under tiden sitter han fast med ett annat avtal samtidigt som han måste betala för fiberinstallationen.
UNT har sökt ansvariga på IP-Only, men endast fått svar via e-post. Enligt IP-Only beror förseningen av fiberinstallationen på att man inte fått till något avtal med markägarna där fibern ska gå.
– Vi har försökt att nå framåt gällande markavtal, men dessvärre har vi fått orimliga krav tillbaka, vilket är ovanligt. Vi försöker fortfarande att nå en lösning, skriver Niclas Karnhill, pressansvarig på IP-Only.
När kommer hushållen att få sin fiber indragen?
– När vi når en överenskommelse och får markåtkomst.
Borde inte tillstånden vara klara innan ni tecknar avtal?
– Kundavtal krävs för att kunna veta var vi ska gräva – för att därefter veta var vi ska söka tillstånd.
Varför skickar ni ut löften om inkopplingsdatum som inte håller?
– De berörda hushållen har fått information som berör hela områden – det vill säga de övriga 99 procent av hushållen i området, vilket inte har samma förseningar. Vi arbetar kontinuerligt med att göra informationen mer specifik, och har förstärkt kundkommunikationsavdelningen och kundservice under senaste halvåret.