Övar inför Kulturnatten
Från dans till eldsprut. Under Kulturnatten är det många ungdomar som ska uppträda i olika sammanhang. Kaktus har pratat med Anna Bosaeus och Anadora Dixon Groth som ska visa upp afrokubansk dans i Klosterparken i Uppsala.
Anadora Dixon Groth och Anna Bosaeus.
Foto: Staffan Claesson
- Jag gillar att ha allas ögon på mig, för det är inte ofta jag har den känslan annars. Jag är inte den som brukar prata så mycket inför folk, så nu får jag chansen att stå i centrum, säger Anna Bosaeus.
Dansnumret de ska visa upp skiljer sig från det mesta, då det är en hyllning till den gamla Nigerianska havsguden som ska framföras till levande sång och trummusik.
- Det är fyra professionella musiker som ska spela på så kallade Batátrummor, berättar Kristina Dixon Groth som är dansledare för gruppen, och förklarar att det är en sorts timglasformade trummor med skinn i varje ände som det går att spela väldigt komplicerade rytmfigurer på.
- Det är utan tvekan den mest avancerade trumman i Afrika, om inte i hela världen, fortsätter hon.
Och på lördag är det alltså premiär för dansnumret. Anna Bosaeus tror att Kulturnatten betyder en del för den afrokubanska dansen eftersom det är en chans för gruppen att leja nya medlemmar, men tycker också att den är bra för dansen i stort.
- Dans är ju en stor konstform, påpekar hon.
Hon började med att dansa Street dance då hon var elva år, men när hon som tolvåring fick pröva på afrokubansk dans blev hon helt fast.
- Det bästa med det är känslan som jag får i kroppen då jag rör mig till musiken, förklarar hon, och berättar att dansen också är ett sätt för henne att kunna slappna av och glömma allt för en stund.
Anadora Dixon Groth i sin tur har dansat afrokubanskt så länge att hon inte ens kommer ihåg när hon började med det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!