Ovanligt många trafikolyckor i länet

Första halvåret i år var det mörkaste på flera år, sett till antalet svårt skadade i trafiken i länet. Den viktigaste förklaringen tros vara ett ovanligt stort antal olyckor med många skadade.

Foto: Scanpix

Uppsala2006-07-14 19:52
Sju personer fick sätta livet till i trafikolyckor i länet under årets första sex månader. Jämfört med motsvarande period de närmast föregående åren är det en ganska normal siffra.
Antalet svårt skadade i trafiken var däremot ovanligt stort. Enligt Vägverkets statistik, som baseras på polisens rapportering, skadades 119 personer i länet svårt i samband med trafikolyckor under första halvåret. Det är den högsta siffran sedan år 2000. Första halvåret i fjol, det hittills mest lyckosamma under 2000-talet, skadades bara 76 personer svårt under samma period.
Per Halldén, biträdande chef för trafikavdelningen på Uppsalapolisen , tycker att det är för tidigt att dra några slutsatser om skälen till uppgången.
-Halvårssiffror är vanskliga eftersom det handlar om så pass få olyckor. Men den långsiktiga trenden är att dödsolyckorna minskar medan antalet svårt skadade ökar.

Höga hastigheter
Tomas Lekander, trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket i Borlänge, ger efter att ha ögnat igenom statistiken en möjlig förklaring till uppgången.
- Det verkar ha varit fler olyckor än vanligt med många svårt skadade vid samma tillfälle. I en olycka i samband med ett cykellopp i maj skadades tio personer allvarligt och vid en olycka på E4 utanför Uppsala i mars skadades nio personer. Det har även varit flera olyckor med tre eller fyra svårt skadade.
Att de som skadas allvarligt i trafiken blir långsiktigt fler beror enligt Per Halldén framför allt på de höga hastigheterna på länets vägar. Säkrare bilar gör att dödsfallen minskar, i stället blir det fler svårt skadade.
- Hastigheterna i länet är på tok för höga på många ställen l länet, både inne i tätorterna och på landsvägar. Det gör både att det fler olyckor och följderna bli värre när de inträffar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om