Förra veckans stora snöfall var en utmaning för snöröjarna. Men det var också förhållandevis lätt. Det var stabila minusgrader, vilket gjorde att snön som skulle röjas var lätt och fluffig.
UNT begav sig i slutet av förra veckan ut på Uppsalas gator för att undersöka framkomligheten, närmare tre dygn efter att det slutat snöa. På många gator och cykelbanor i centrala staden låg det då kvar ett moddlager på upp till en decimeter.
– Det går inte att få bort allt. Och i slutet av veckan blev det moddigt. Då fick vi beställa en extra städsväng, säger Jesper Röjdeby, projektledare på kommunens gatukontor.
Det innebär i det här fallet att kommunen fick betala entreprenörerna för ytterligare en körning.
I avtalen med entreprenörerna som sköter snöröjningen åt Uppsala kommun finns det utrymme för olika tolkningar om hur noggranna de ska vara:
"Entreprenören ska utföra snöröjning med en metod som resulterar i att minsta möjliga snölager blir kvarlämnat", står det bland annat.
Är det en töjbar paragraf?
– Vad skulle man annars skriva? Det är en standardskrivning som brukar finnas i sådana här avtal. Det går inte att skriva att det ska vara asfaltsrent, säger Jesper Röjdeby.
Dessutom står det i avtalen att entreprenören ska "utföra snöröjning med en metod som förhindrar spårbildning från trafiken, samt att entreprenören förhindrar att snön blir packad på körbanan."
Följs detta?
– Vi har inte haft skäl att lämna några anmärkningar till entreprenörerna den här säsongen.
På vissa platser ligger ett moddlager på en decimeter. På andra ställen är det ren asfalt. Varför går det inte att göra lika bra överallt?
– Det beror på hur det såg när de kallades ut. Om det blivit tilltrampat går det inte att trycka ner plogen så att det blir helt rent. Då måste man ha väghyvel, säger Jesper Röjdeby.
I avtalen med entreprenörerna står det också att den som plogar gatan inte får ploga upp snö på gångbanor och cykelvägar, och att plogvallar som blockerar övergångsställen ska tas bort direkt och inte sparas till efterarbetet. Det står också att entreprenören på en del platser kan behöva handskotta med skyffel: "Det faktum att det är trångt innebär inte att entreprenören frånskrivs funktionsansvaret för ytan."
Dessutom får garageuppfarter och andra infarter till privata fastigheter inte stängas igen med plogvallar "som inte kan forceras med en standardbil eller kan tas bort genom lätt handskottning". Detta är något som i flera år upprört villaägare, som ansvarar för att skotta trottoarerna utanför sin tomt.
När UNT visar en bild från Norby, där en stor snöhög plogats upp på trottoaren samtidigt som en cykelport i gatan spärras av en flera decimeter hög snöpuckel, är reaktionen att så ska det inte se ut.
– Den bilden hoppas jag att du skickat till felanmälan, säger Johannes Eriksson, enhetschef på gatuenheten.
Så här ser det ut varje år på den platsen. Måste medborgarna felanmäla det gång på gång?
– Jag kan inte svara för det enskilda stället. Är det återkommande fel så får vi ha en extrakoll på det. I år har vi en ny entreprenör så för dem är det inte ett återkommande fel, säger Johannes Eriksson.
Förekommer det ens att det entreprenörer handskottar trånga platser?
– Det är svårt att veta hur de har löst det. Jag har inte varit ute när de har kört. Men på den här platsen har de bevisligen inte gjort det, säger Jesper Röjdeby.