Utanför Uppsala Enskilda skola på Dag Hammarskjölds väg gäller sedan i maj i år 30 km i timmen mellan 7-18 på vardagar. Men denna upplysning har bilister endast kunnat få genom att köra norrut eller söderut, förare som kommer ut från Uppsala science park får ingen hastighetsupplysning.
För Ingmari Häll blev detta en erfarenhet i form av en fortkörningsbot på 2400 kronor. För ett par veckor sedan var hon vid Uppsala Science-park för att delta i en medicinsk studie. Hon kom dit från Sjukhusvägen och körde in på en parkering på området och ställde bilen. När hon var klar körde hon ut på Dag Hammarskjölds väg och blev snart invinkad till BMC:s parkering av ett par poliser.
– ”Ojdå, det gick visst för fort. Du körde 47 km/tim, det är 30 här”, sa de, berättar Ingmari Häll.
Men en sådan skylt hade hon inte sett. Efter den ordväxling som följde om vilken hastighet som gällde skrev polisen ut en fortkörningsbot.
– Jag skrev ju på, jag blev helt ställd. Men sen när jag lugnat ner mig så har jag tittat på platsen. Det finns inga skyltar som talar om att det är 30. Det enda som finns inne på området vid Science park är en blå skylt med 30 men den gäller bara på området, säger hon.
Fortkörningsboten är nu överklagad. Och hon får medhåll från Michael Gustafson som biträdande chef på trafikavdelningen vid polisen i Uppsala län:
– Hon gör helt rätt som överklagar. När vi ska skriva rapporter är det viktigt att det är tydligt vad det är man bryter mot. Jag tycker att kommunen bör ha tydliga skyltar så att man ser vilken hastighet det är som gäller, säger han.
Att det saknas skyltar längs sträckan utmed Science park beror på att det är privat mark och vid sådana sätter kommunen inte upp skyltar. Men efter Ingmari Hälls incident kommer Uppsala kommun att i början av oktober sätta upp kompletterande skyltar. En av dem kommer att sättas upp vid Uppsala science parks norra utfart med riktning söderut och en vid den södra utfarten med riktning in mot centrum.
– Det händer i ibland att det uppstår saker som man inte tänker på, det var jättebra att det här kom upp på tapeten, säger Christer Åkerlund trafikingenjör Uppsala kommun.
Ingmari Häll anser att hon har fått upprättelse.
– Jag tycker att det är ett erkännande att de har gjort fel. Det visar att det går att vara en liten människa och ändå få rätt mot överheten, säger hon.
Otydlig skyltning gav böter
Otydlig skyltning gav Ingmari Häll fortkörningsböter på Dag Hammarskjölds väg. Men hon kan vara den sista. Nu lovar Uppsala kommun fler skyltar.
Ingmari Hall hade ingen möjlighet att se 30-skyltarna.
Foto: Pelle Johansson
- Bashastigheten i Uppsala kommun är 50 km i timmen med undantag för särskilda zoner där 30 km i timmen gäller.
- Huvudregeln vid utfarter från parkering, bensinmack eller dylikt är att det inte finns vägskyltar som anger hastigheten.
- Vägmärkesförordningen: ”Vägmärken och andra anordningar skall vara utformade och placerade samt i sådant skick att de kan upptäckas i tid och förstås av de trafikanter som de är avsedda för.”
Källa: Uppsala kommun, Vägmärkesförordningen 2007:90