Östutvidgning oroar åkare
Svenska transportföretag kommer att få hård konkurrens från de nya EU-länderna i öst. Sträckor som Uppsala-Stockholm-Göteborg kan helt tas över av lågprisåkerier inom de närmaste åren. Redan den andra maj är det fritt fram för baltiska chaufförer att köra varor på svensk mark.
Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag befarar att bolag från Östeuropa tar över centrala delar av marknaden den dag reglerna tas bort.
— Vi kommer att få se en kraftig förändring om några år. Det gäller främst de stora transporterna som går mellan Storstäder som Stockholm, Malmö, Göteborg eller Uppsala. Att köra där kräver inte så mycket. Man levererar sin last och får ett kvitto på det, säger Bertil Dahlin vid Sveriges Åkeriföretag.
Billig arbetskraft
Många internationella transporter har redan tagits över av åkare från utlandet. Utvecklingen har pågått sedan 60-talet då tyska chaufförer började konkurrera ut de svenska. Nu står billig arbetskraft från öst på tur.
I vilken omfattning öststatsbolag kan ta hand om övriga transporter är ytterst osäkert.
— Jag tror inte utländska chaufförer tar över jobben när det gäller lokala transporter. Där behövs bättre språkkunskaper, lokal- och kundkännedom som det är svårt att skaffa sig. Jag tror heller inte att det är så många enskilda chaufförer som vill ligga här och arbeta långa tider, säger Bertil Dahlin.
Martin Viredius vid fackförbundet Transport är dock mer orolig. Hundratals chaufförer från öst jobbar redan åt Svenska åkerier i södra Sverige. Hittills har de bara varit tillåtna att köra transporter från Sverige och ut i Europa. Men i och med EU-medlemskapet får de rätt att köra också här.
— Det innebär att åkare från Estland som är anställda av Svenska företag kan köra till Sverige via Hargshamn eller Kapellskär och vidare till Uppsala och ut i landet, till de lönenivåer som råder i Estland. Det hotar svenska chaufförers arbetstillfällen, säger han.
I vilken utsträckning det verkligen kommer att ske är dock oklart.
5 000-7 000 i månaden
— Vad vi vet är att de som arbetar åt svenska åkerier i dag gör det för löner på mellan 5 000 och 7 000 kronor i månaden. Blir omfattningen stor hotas hela vårt kollektivavtal, säger Martin Viredius.
Samtidigt har säger han att Transport inte något emot utländska arbetskraft. Förbundet är bara emot att lågavlönade chaufförer utnyttjas.
— Riksdagens nej till övergångsregler har givit svensk åkerinäring laglig rätt att exploatera chaufförer från låglöneländer. Vi är ensamma om det i Europa i dag, säger Martin Viredius.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!